اگر از ابتدا بحث پینگپنگ فروش را دنبال کرده باشید از ابتدای مبحث اصول اعتماد در فروش چه نکتهیی توجه شما را به خود جلب کرد؟ آیا کمی عجیب ...
اگر از ابتدا بحث پینگپنگ فروش را دنبال کرده باشید از ابتدای مبحث اصول اعتماد در فروش چه نکتهیی توجه شما را به خود جلب کرد؟ آیا کمی عجیب نبود که هر مبحثی ابتدا از دید مشتری موردبحث واقع میشد و پس از آن از دید یک فروشنده؟ کمی عجیب نبود که در بحث فروش ابتدا خرید مورد بررسی قرار میگرفت؟
فروشنده بزرگ و موفق فروشندهیی است که ابتدا خریدار خوبی باشد. تا شما روش ارتباط گرفتن در خرید را بلد نباشید، نمیتوانید ارتباط موثری را در فروش برقرار کنید. میخواهیم در دفترچه خود بار دیگر تمرینی را انجام دهیم. دفترچه خود را بردارید، لیست 10خرید لذتبخش خود را که به رابطه برنده- برنده شما با فروشنده انجامیده است را یادداشت کنید. برای هر کدام از آنها سه دلیل بنویسید که آنها را در ذهن شما ماندگار کرده است. دو دلیل بیاورید که چرا فروشنده موردنظر در فضای آن خرید اعتماد شما را به خود جلب کرده است؟
حال 30دلیل برای ماندگاری و 20 دلیل برای اعتمادسازی موثر دارید که ممکن است تعدادی از آنها تکراری باشد، مهم نیست چند دلیل تکراری باشد مهم این است که تکراریها قابل اتکاتر و محکمتر شما را به دلایل رضایت و اعتماد مشتریانتان راهنمایی خواهند کرد.
برای تبدیل شدن به فروشندهیی بزرگ نیاز داریم که ابتدا مشتری خوبی باشیم و خریدهای خوبی انجام دهیم، اگر شما مشتری سختگیر و دیرجوشی هستید به احتمال زیاد فروشنده موفقی نخواهید بود یا دستکم برای این کار راه طولانیتری در پیش خواهید داشت.
قرارگیری در مقام مشتری به شما کمک میکند نیاز خریداران و سطح توقعات آنها را بهتر بشناسید. بیشتر ما وقتی به خرید میرویم، انتظار داریم فروشندگانی که با آنها روبهرو میشویم همگی میزبانانی کامل و مشاورانی بیدریغ باشند، نیاز ما را بشناسند، به آنها به دقت گوش کنند و نقشه آرمانشهر ما را از حفظ بدانند، فقط به فروش و منافع خود فکر نکنند، به ما احترام زیادی بگذارند و جایگاه اجتماعی ما برایشان مهم باشد و... اما به محض اینکه در مقام فروشنده قرار میگیریم، انتظار داریم ما رهبر ارکستر باشیم و خریداران ما به منزله اعضای گروه، نادیده و ناشناخته از ما پیروی کنند و به حرفهای ما گوش دهند، جزییات بیاهمیت کالا یا خدمات ما را بشنوند (چون ما این جزییات را برای ارایه به آنها حفظ کردهایم و برای یک پرزنت از پیش تعیین شده آماده شدهایم) و در پایان مسحور و واله از پرزنت قوی و محکم ما با خوشحالی فراوان از ما خرید کرده و روی مبلغ چانه نزنند!خودکار و دفترچه خود را بردارید، سه فروشندهیی را که بدترین اثر هنگام خرید را در ذهن شما گذاشتهاند را لیست کنید (نامشان مهم نیست فقط کدی برای شناسایی آنها بگذارید).
2 نمونه از بدترین رفتارشان که شما را آزرده کرده، بنویسید، 2 دلیل اعتماد نکردنتان را یادداشت کنید. حالا روبهروی اسمشان سه کار را بنویسید که اگر انجام میدادند شما از آنها خرید میکردید، حالا شما 6رفتار دارید که نباید درمقابل مشتری خود انجام دهید و 6رفتار که اعتماد مشتری را خدشهدار میکند، البته اگر دلایل بیشتری هم به ذهنتان رسیده که چند پله از من جلوتر هستید و در آخر 9پیشنهاد دارید تا اعتماد مشتریهایتان را به خود برانگیزید. قرارگیری در مقام مشتری همیشه به ما کمک میکند تا فراموش نکنیم برای چه در این حرفه مشغول بهکار شدهایم؟ چه خدمت یا کمکی میتوانیم به مشتریهای خود انجام دهیم؟چرا باید به حرفهای آنها گوش دهیم؟ و دست آخر اینکه چرا این پینگپنگ باید دوطرفه دنبال شود؟فروشنده حرفهیی اول یک مشتری حرفهیی است!
باور کالا
چند پرسش اساسی: آیا تا بهحال کالایی را که میفروشید خریدهاید؟ آیا حاضرید بخشی از درآمد خود را برای خرید این کالا کنار بگذارید؟ آیا اصلا این کالا به درد شما میخورد؟ در مقام مشتری چه حسی به آن دارید؟جواب را مشخص کنید: بله، خیر، شاید، اگر...
اگر در گروهی قرار میگیرید که جواب شما بله کامل و بیقید و شرط نیست به شما توصیه میکنم به سرعت کار یا کالایتان را عوض کنید چون شما اعتقادی به کالای خود ندارید و صرفا به شکل یک ممر درآمد به آن نگاه میکنید و هیچ احساس و انرژی مثبتی را نسبت به آن ندارید! یقینا در فروش آن هم دچار مشکلات زیادی هستید و به احتمال زیاد در فروشهای خود با پرحرفی و پرزنت یکطرفه مشتری را خسته کرده و او را برای رهایی از این شرایط وادار به خرید میکنید! من همیشه تلاش میکنم کالایی را بفروشم که اول خودم آن را خریده باشیم، نه در حرف بلکه در واقعیت! چون به این ترتیب واقعا در جایگاه یک مصرفکننده برای آن هزینه پرداختهام و از مزایا و معایب آن آگاه شدهام، اینجاست که من هم یک فروشندهام و هم خودم تجربه استفاده از کالا یا خدمات خودم را دارم پس بهتر میتوانم راجع به آن نظر بدهم، میزان انرژی و تجربیاتی که از راه این خرید کسب کردهام در ارایههای من مشهود و قابل لمس است چون من تجربه مثبتی از خرید و استفاده از این کالا یا خدمات را داشتهام.
اگر فروش شما حضوری و رودررو است حتما از کالای خود بهصورت مشهود و واضح بهگونهیی که مشتری آن را ببیند، استفاده کنید. فروشندگان بوتیکهایی که خودشان از لباسهای ویترین یا برندی که میفروشند استفاده میکنند، فروش بالاتری را نسبت به رقبای خود دارند، زیرا این اعتماد را در مشتری بهوجود میآورند که کیفیت کالاهایمان را بهعنوان بهترین کالا باور داریم.
چند وقت پیش برای خرید یک گوشی تلفن همراه به نمایندگی یک برند مراجعه کردم، فروشنده با خوشرویی تمام و دقت کامل همه اصول اعتمادسازی را رعایت میکرد به دقت به نیازهای من گوش میداد و بهترین پیشنهاد را به من ارایه میداد. در حال تصمیمگیری نهایی بودم که تلفنش زنگ خورد بانهایت تعجب دیدم که گوشی خودش از یک برند گرانتر با امکاناتی مشابه است، بلافاصله از او زمان خواستم تا فروشگاههای دیگر را هم ببینم، چون پیش خودم به این نتیجه رسیدم او که خبره این صنف است حتما دلایل محکمی داشته که از برند دیگری استفاده میکند! دفترچهتان را بردارید و بار دیگر برتریها، امتیازات و دستاوردهای خرید کالا یا خدماتتان را یادداشت کنید، بنویسید در مقام مشتری چرا باید کالای خودتان را بخرید، انتظاراتتان را از کالایتان لیست کنید درنهایت ببینید حاضرید چقدر از درآمدتان را صرف خرید این کالا یا خدمت کنید و چه ارزش افزودهیی را به دست خواهید آورد، آیا کالایتان را باور دارید؟ آیا آن را میخرید؟ اگر به کالای خود شک دارید، نمیتوانید آن را بفروشید، اگر نمیخواهید کارتان را عوض کنید دستکم با خودتان مذاکره کنید، اگر توانستید آن را به خودتان بفروشید ادامه دهید وگرنه موفقیتی در این کار نخواهید داشت یا دستکم بهترین فروشنده نخواهید بود.
باور خود
با یک مثال ورزشی آغاز میکنیم؛ راز موفقیت اسطوره افسانهیی فوتبال ایران چیست؟ تمام دنیا فوتبال ما را با نام علی دایی میشناسد، چرا او تا این حد به موفقیت رسیده؟ چرا نام او در کتابهای رکورد ثبت شده است؟ چه چیزی رکورد او را دستنیافتنی کرده است؟
با من موافقید که وی خود را شناخته و به تواناییهایش اعتماد کامل داشته است؟ اگر با من موافقید بیایید با هم کمی بیشتر بررسی کنیم:
برای افراد موفق تنها یک واژه غیرممکن است و آن هم خود واژه غیرممکن است. این افراد تواناییهای خود را شناختهاند، استعدادهایشان را دستهبندی کردهاند، آنها را پرورش دادهاند و با تلاش و برنامهریزی با پرداخت بهای موفقیت به نتایج صریح آن دست پیدا کردهاند. این افراد یک جمله کوتاه را باور کردهاند: «من میتوانم» آن را پرورش دادهاند و با اعتماد به نفس به اهداف خود رسیدهاند، از نشیبوفراز نترسیدهاند و همواره با اطمینان در مقابل مشکلات ایستادهاند. به زندگی استیو جابز توجه کنید و فکر کنید شما را در اوج شکوفایی سیستمی که خود پایهگذاری کردهاید از کارتان اخراج کنند، چه خواهید کرد؟ تا مدتها سوگواری؟ نفرین کردن زمین و زمان؟ یا بازهم میجنگید؟ این دقیقا همان جایی است که باور خود و اعتماد به نفس به شما کمک میکند تا چالشها را پشتسر بگذارید. کاری که جابز انجام داد تلاش مضاعف و پایهگذاری شرکتی جدید بود و پیشرفت و موفقیت و بازگشت موفق به شرکتی که روزی از آن اخراج شده بود.
چند درصد از ما اینگونه به تواناییهای خود باور داریم و دست از تلاش نمیکشیم؟
«کسی که خود را باور ندارد، نمیتواند حس اعتمادی را القا کند.» حتما مهمترین فاکتور از اعتمادسازی هر فروشندهیی اعتماد به نفس اوست. من اگر به خودم اعتماد و باور نداشته باشم هرگز نمیتوانم آن را به دیگری القا کنم، چگونه میتوانم کالایی را عرضه کنم درحالی که توانایی عرضه تواناییهای خودم را هم ندارم؟
توانایی عرضه خود بسیار مهمتر از عرضه کالاست، چون مشتریها بیشتر از اینکه نیاز به باور کالا داشته باشند نیازمند اعتماد به فروشنده هستند زیرا پایه خریدها را احساسات ما تشکیل میدهد.
در این مبحث قصد نداریم راجع به اصول اعتماد به نفس سخن بیشتری بگوییم زیرا از تخصص ما خارج است و حتما منابع بهتر و کارشناسانهتری برای این مساله وجود دارند که به بهترین شکل ممکن میتوانند آن را به ما آموزش دهند.
دفترچه خود رابردارید سه مورد از مواردی که با اعتماد به نفس کامل به انجام کاری پرداختهاید یا در جمعی حضور یافتهاید را یادداشت کنید و عناصر مولفه این اعتماد به نفس هم ظاهری و هم باطنی را یادداشت کنید. به نتایج جالبی دست خواهید یافت و جزییات بیشتری برای شما نمود خواهند یافت. حالا عکس آن عمل کنید سه مورد از مواردی که برای نداشتن اعتماد به نفس کامل به شکست انجامیدهاند را یادداشت کنید و عناصر سازنده آن را بنویسید. شاید شما هم به جزییاتی مثل این دست یافتهاید: عدم پوشش مناسب برای کار مورد نظر، عدم آراستگی مناسب، سطح انرژی پایین (که شاید با یک دوش آب ولرم برطرف میشد)
عدم آگاهی و اطلاعات کافی در مورد موضوع مورد بحث، عدم تسلط به زبان انگلیسی و یا ... .
به نظر من این جزییات درست و بجاست که کلیات اعتماد به نفس را میسازد یک بار دیگر مرور کنید اصول ارتباطی را دنبال کنید تا شاید جزییات بیشتری را به خاطر بیاورید، کمالگرایی برای یک فروشنده در جزییات میتواند پایهساز اعتماد به نفسی بالا باشد.
حتما قبل از حضور در یک پرزنت، آخرین پرزنت و فروش موفق خود را با جزییات بررسی کنید تا با سطح انرژی مطلوب ارایه خود را انجام دهید. به یاد داشته باشید که شکست پل پیروزی است و هر شکست یک قدم شما را به موفقیت نهایی نزدیکتر کرده است، به بررسی شکستهای خود بپردازید و درسهایی که از آنها آموختهاید را یادداشت کنید، شکست بار اول طبیعی است ولی تکرار یک شکست یک انتخاب است.اگر خودمان را باور کنیم و مطمئن باشیم که بهترین هستیم دیگران نیز ما را باور خواهند کرد اما این باور نباید به غرور و خودشیفتگی ختم شود. به یاد داشته باشیم اعتماد به نفس کامل و خودشیفتگی و غرور در مرزی به باریکی یک مو از هم قرار گرفتهاند. هرچقدر اعتماد به نفس ما خریداران ما را به اعتماد نزدیک میکند به همان اندازه غرور و خودشیفتگی آنها را دور خواهد کرد.
بزرگنمایی خود
یکی از تکنیکهای بزرگان فروش، استفاده از بزرگنمایی معقول و قابل باور است هم در مورد کالا و هم در مورد خود فروشنده! شما دوست دارید از چه کسی خرید کنید؟ یک فروشنده معمولی؟ یک کارشناس فروش؟ یک فروشنده ممتاز و برتر؟ یک مدیر فروش؟ یا یک صاحب کالا؟در بخش گرفتن قالب و ژست افراد موفق به تفصیل به شرح این مطلب پرداختیم افراد بهصورت طبیعی جذب افراد موفق میشوند و این قانونی نانوشته است که همه ما دوست داریم که با افراد موفق ایجاد رابطه کنیم. به یاد داشته باشیم که ما همیشه بهترین در صنف خود هستیم، بالاترین تواناییها را داریم فقط در به نمایش گذاشتن آنها با هم متفاوتیم، خود را باور داشته باشیم و با بزرگنمایی از خودمان در به ظهور رسیدن شخصیت بالاتر به خود کمک کنیم با قانون جذب که آشنا هستید؟ چکیده قانون جذب مورفی در یک عبارت: «به هر آنچه میاندیشی تحقق خواهد یافت» وقتی بزرگنمایی معقولی از خود و تواناییهای خود داشته باشیم ناآخوداگاه خود را در مسیر جذب این بزرگی قرار دادهایم و میتوانیم درصد اعتماد بالاتری را شکل دهیم. نمونههای زیادی از بزرگنمایی افراد توسط اطرافیان آنها وجود دارد که به رشد و بالندگی آنها کمک کرده است مثلا: روزی نامهیی به توماس ادیسون داده شد تا آن را تحویل مادرش بدهد، ادیسون مجاز به باز کردن آن نبود و آن را تحویل مادرش داد، مادرش به ادیسون گفت در نامه نوشته شده که تو نابغه هستی و در مدرسه نمیتوانند مطالبی درخور نبوغ تو به تو آموزش دهند و از من خواسته شده تا در خانه به تو آموزش بدهم... سالها بعد و در دوران موفقیت ادیسون این نامه را باز یافت و با تعجب دید در آن نوشته: فرزند شما یک کودن تمام عیار است و ما از پذیرش او در مدرسه خودداری میکنیم... چه چیز نبوغ ادیسون را ظاهر کرد؟ آیا مادر او با بزرگنمایی و اغراق او را به نابغه تبدیل نکرد؟ قانون جذب چقدر تاثیرگذار بود؟ ما چگونه میتوانیم این بزرگنمایی مادر ادیسون را در مورد خود انجام بدهیم؟
با بزرگنمایی خودمان علاوه بر ایجاد اعتماد و برانگیختن آن از سوی مشتری میتوانیم خود را به آنچه دوست داریم، سوق دهیم به شرطی که شعوری را به چالش نکشیم و خود را مضحکه نکنیم. من وقتی کار بازاریابی انجام میدادم همیشه با مدیر خود هماهنگ میکردم و خود را مسوول امور قراردادها، کارشناس ارشد فروش یا مدیر فروش یا بازرگانی معرفی میکردم و این هیچ اشکالی ندارد که با هماهنگی کمی بزرگنمایی کنیم تا خریدار ما با اعتماد بیشتری به حرفها و ارایههای ما گوش فرا دهد. اعتماد به پرزنت یک مدیر فروش بهصورت ناخودآگاه بسیار بالاتر از یک فروشنده معمولی است در ضمن کمک میکند هرچه زودتر در جایگاه بالاتری قرار بگیرید. من هر وقت وارد چالشی میشوم این دو جمله را با خودم تکرار میکنم: 1-تو میتوانی: قطعا من از پس این هم برمیآیم (چراکه پیش از این چالشهای سختتر را هم مدیریت کردهام) 2-تو بهترینی: من همیشه بهترینم (چراکه این تفکر به من کمک میکند بهعنوان بهترین گزینه رویارویی با این چالش به خودم و طرف مقابلم القا کنم که من بهترینم) . دفترچه خود را بردارید و یادداشت کنید: 1-دلایل اینکه چرا من میتوانم هر کاری را انجام دهم؟ 2- دلایل اینکه چرا من بهترین گزینه برای رویارویی با چالشها هستم؟ خواهید دید که دلایل کامل، محکم و روشنی برای این امر وجود دارد. ما برای جلب اعتماد بهتر و سازندهتر در همگرایی با خریدارانمان نیازمند جایگاه بالاتری هستیم و این نیاز بهصورت خودکار ما را به این جایگاه راهنمایی خواهد کرد و ما جذب بزرگنمایی خود خواهیم شد اما فراموش نکنیم، اغراق بیش از حد نتیجهیی کاملا عکس در پی خواهد داشت.
منبع : ahleiran.ir
برای افرادی که در روزنامه و دفاتر مشاور املاک بهدنبال خانه هستند، آگهی پیشفروش ساختمان به مثابه فرصت طلایی برای خرید خانه موردنظرشان ...
برای افرادی که در روزنامه و دفاتر مشاور املاک بهدنبال خانه هستند، آگهی پیشفروش ساختمان به مثابه فرصت طلایی برای خرید خانه موردنظرشان بهصورت مرحلهیی و با سرمایهیی کمتر است. از طرفی نیز پیشفروش کردن ساختمان این امکان را به سرمایهگذاران میدهد که با سرمایه دیگران بتوانند فعالیت خود را به پیش ببرند. با این حال رکود حاکم بر ساخت و ساز، کمبود اعتبار، مسایل حقوقی و کلاهبرداریهای گزارش شده باعث میشود که اقدام به پیشفروش یا پیش خرید ساختمان همواره با نااطمینانی و ریسک بالا همراه باشد. این تردید تا زمان تحویل خانه و نقل و انتقال سند ادامه دارد.
به این ترتیب، این شیوه تامین منابع مسکن معمولا مورد استقبال متقاضیان مسکن قرار نمیگیرد. این درحالی است که راهاندازی یک سیستم پیشفروش مطمئن میتواند از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه بخشیدن به صنعت ساختمان بهرهمند شود. در واقع سیستم پیشفروش مسکن دنبال سامان دادن به کمبود تامین مالی ساخت و ساز با استفاده از سرمایههای خریداران است. خریداران بالقوه خانههای جدید با پرداخت بخشی از هزینه ساخت مسکن، تولیدکننده را در این امر یاری میکنند. از طریق این سیستم، سازندهها میتوانند از طریق خریداران قبل از اتمام ساختمان و حتی در مرحله کلنگزنی اولیه به تامین مالی پروژههای خود بپردازند.
بررسی تجربیات سایرکشورها در تامین منابع مسکن نشان میدهد، یکی از شیوههای تامین مسکن در کرهجنوبی، راهاندازی سیستم پیشفروش مسکن بود. بهطوری که براساس این سیستم، سازنده میتواند کل واحد مسکونی را زمانی که شروع به ساخت میکند با عقد قراردادی به متقاضی (مصرفکننده) بفروشد و در این صورت مصرفکننده باید حدود 10درصد قیمت فروش را بهصورت بیعانه پرداخت کند.
در طول دوران ساخت، مصرفکننده (متقاضی) تنها مبالغ اولیه را پرداخت میکند و پس از تکمیل ساخت و تحویل واحد مسکونی، فرد متقاضی به پرداخت انتهایی و تصدی مالکیت میپردازد. سازندگان میتوانند هزینههای ساخت و ساز را بدون وابستگی خاصی به وام موسسات مالی و در عوض از طریق پرداختیهای دورهیی خریداران تامین کنند. بدین وسیله تهیه سرمایه مورد نیاز ساخت و ساز موثر واقع شده بنابراین قدرت و امکان عرضه مسکن در مقیاس بزرگ را نیز فراهم میکند.
البته متقاضیان میتوانند قبل از عقد قرارداد با سازنده و چک کردن شرایط واحد مسکونی، مدل مسکن نمونه را که توسط سازنده آماده شده است، مشاهده کنند. یک جنبه حیاتی سیستم پیشفروش این است که میتواند بهعنوان یک ابزار پولی برای سازنده تلقی شود. زمانی که فروش قبل از تکمیل ساختمان صورت میگیرد همچنین پرداخت متقاضی بهصورت اقساطی است، میتواند موانع پرداخت از سوی متقاضی را تسهیل کند و سازنده با اطمینان خاطر به تکمیل پروژه ادامه دهد. این جنبه مثبت سیستم پیشفروش درکشورهای کمتر توسعهیافته که از کمبود عرضه مسکن مناسب رنج میبرند و افراد با محدودیت تامین اعتبار مواجه هستند میتواند بسیار موثر واقع شود.
اثرات پیشفروش
در یک پژوهش ارایه شده در نشریه تخصصی وزارت راه و شهرسازی آمده است: یکی از اثرات راهاندازی سیستم پیشفروش، تقویت عرضه مسکن و فعال کردن صنعت مسکن است. بهطوری که در قالب این سیستم، افزایش عرضه مسکن از طریق ایمن کردن وجوه پرداختی و رشد اقتصاد داخلی از طریق توسعه و رونق بخش مسکن حمایت میشود. همچنین تقویت پایداری سازندگان یکی دیگر از پیامدهای مثبت راهاندازی این روش است تا بهواسطه آن، ثبات پروژه از طریق تضمین متقاضی و تامین سرمایه قبل از تکمیل مسکن افزایش و بهبود یابد. البته راهاندازی این سیستم برای صنعت ساختمان، تسهیل موانع مالی مصرفکنندگان است. به این ترتیب با جلوگیری از تضییع عایدی سرمایه بهدلیل افزایش قیمت از طریق تضمین مالکیت و ممانعت از پرداخت باقیمانده مبلغ مسکن از مصرفکننده حمایت میشود.
سیستم ضمانت تکمیل مسکن
البته آن روی سکه ترویج یک سیستم پیشفروش مطمئن، تضمین آن برای ساخت مسکن با کیفیت و تحویل به موقع آن بدون هیچگونه چالش و تضییع حقوق مصرفکننده است. به این ترتیب دولت کرهجنوبی بهعنوان یکی از مجریان موفق این طرح برای جلوگیری هر گونه مشکل در راهاندازی این روش، سیستم ضمانت تکمیل مسکن را تاسیس کرد. سیستم مذکور دارای نقش اساسی در حل مشکل کمبود مسکن و ناپایداری مسکونی در کره بود.
سیستم تضمین اتمام مسکن سیستم مکملی است که موسسههای تضمینکننده مسکن را مجبور به تکمیل پروژههای ساخت کرده یا در صورتی که سازنده قادر به اتمام پروژه نباشد، پرداختهای اقساطی را به خریداران دارای قرارداد مسترد میکند و به تعهدات قرارداد فروش در نتیجه ورشکستگی سازنده پایبند است. در کره اگر سازندگان بخواهند از سیستم پیشفروش استفاده کنند، مجبور به ثبتنام در سیستم ضمانت تکمیل مسکن هستند.
شرکت تضمین مسکن کره یک شرکت عمومی است که بهصورت تخصصی در زمینه تضمین دستیابی به هدف بهبود رفاه شهری مردم با فراهم کردن حمایتهای مختلف از خانهسازان فعالیت میکند. این تضمین، موسسه تضمینکننده را متعهد میکند درصورتی که فرآیند ساخت و تکمیل معلق ماند به بازپرداخت پیش پرداخت متقاضی اقدام کند. تضمین تکمیل مسکن برای جلوگیری از صدمه به متقاضی در سیستم پیشفروش همچنین برای حداکثر کردن نقش مثبت سیستم پیشفروش تعبیه شده است.
منبع : ahleiran.ir
در تعاریف اقتصاد مقاومتی، وضعیت بهرهوری از بخشهای مهم اقتصاد کشور اعم از صنعت و معدن، خدمات و تاکید ویژهیی بر بخش کشاورزی صورت ...
در تعاریف اقتصاد مقاومتی، وضعیت بهرهوری از بخشهای مهم اقتصاد کشور اعم از صنعت و معدن، خدمات و تاکید ویژهیی بر بخش کشاورزی صورت پذیرفته است. امروزه تمام کشورهای دنیا بهدنبال استفاده بهینه و حداکثری از سرمایهگذاریهای انجام شده در بخش تولید بوده تا بتوانند با مصرف منابع کمتر به مقدار تولید بیشتری دست یابند.
برای افزایش بهرهوری در اقتصاد ایران باید به بخش کشاورزی بهعنوان یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی در کشور توجه خاص کرد زیرا افزایش رشد بهرهوری در این بخش با توجه به اهمیت آن میتواند ما را در جهت دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار یاری کند. براساس ماده143 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران گسترش کشاورزی صنعتی و دانشبنیان، فراهم آوردن زیرساختهای امنیت غذایی و ارتقا ارزشافزوده بخش کشاورزی بر مبنای ملاحظات توسعه پایدار باید سالانه به میزان 7درصد نسبت به سال 1388 در طول سالهای برنامه پنجساله پنجم توسعه رشد کند.
سرمایهگذاری در بخش کشاورزی علاوه بر رشد تولید و اشتغال در این بخش به رشد تولید و اشتغال در سایر بخشهای دیگر اقتصادی نیز کمک کرده بنابراین شناسایی عوامل موثر بر سرمایهگذاری در بخش کشاورزی و اتخاذ سیاستهای مناسب برای گسترش سرمایهگذاری از اهمیت فراوانی برخوردار است. سازمان خواروبار وکشاورزی ملل متحد (FAO) اعلام کرده که برای جلوگیری از وقوع بحران امنیت غذایی و کمبود گندم در آسیا، این قاره باید میزان تولید گندم خود را تا سال2050 میلادی به بیش از 75درصد افزایش دهد. امروزه کشاورزی یک فعالیت اقتصادی است که سهم بسیار خوبی در تولید ناخالص داخلی هر کشور بهوسیله تامین امنیت غذایی مردم آن ایفا میکند.
از سوی دیگر فعالیت کشاورزی میتواند تاثیرات جانبی زیست محیطی بههمراه داشته باشد. با اینکه اندازه رشد اقتصادی بخش کشاورزی کمتر از میزان رشد سالانه تعدادی دیگر از بخشهای اقتصادی مانند صنایع و معادن و نفت بوده ولی رشد اقتصادی بخش کشاورزی از ثبات بیشتری برخوردار بوده و این نکته خود موید آن است که بخش کشاورزی از خودکفایی بیشتری در مقایسه با بخشهای دیگر اقتصاد برخوردار است و به غیر از عامل باران بقیه عوامل تاثیرگذار برآن جنبه داخلی و درونزا داشته و عوامل برونزای دیگر مانند نوسانات قیمت نفت، تورم جهانی، تغییرات سریع تکنولوژی و... در مقایسه با بخشهای دیگر اقتصاد مانند صنایع و معادن و نفت، بر رشد این بخش کمتر تاثیر گذاشته است. امروزه ثابت شده که رشد اقتصادی جوامع در گرو نرخ رشد بهرهوری آنهاست.
جایگاه تعاونیهای کشاورزی
درحال حاضر بخش کشاورزی و منابع طبیعی ایران بهدلیل داشتن نقش حیاتی در تامین غذای مورد نیاز کشور و تحقق امنیت غذایی یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد کشور محسوب میشود.
این بخش به لحاظ توانمندیهای قابل توجه در منابع و عوامل تولید ازجمله اراضی مستعد کشاورزی، اقلیمهای متنوع آب و هوایی، منابع طبیعی تجدیدشونده شامل جنگلها و مراتع و ذخایر غنی ژنتیکی توانسته است جایگاه نسبتا مناسبی در اقتصاد کشور کسب کرده و نقش موثری در تولید ناخالص داخلی، افزایش صادرات غیرنفتی و اشتغال نیروی کار کشور ایفا کند. از نقاط قوت بخش کشاورزی میتوان به تنوع اقلیمی و گستردگی عرصه فعالیتهای بخش کشاورزی، منابع غنی ژنتیکی و گونههای گیاهی، دامی و آبزی، اراضی مستعد برای توسعه کشاورزی، پتانسیل استفاده از منابع طبیعی کشور در بخشهایی مانند گیاهان دارویی، صنعتی، خوراکی و تولید علوفه، امکانات مطالعاتی، تحقیقاتی، پژوهشی، آموزشی و ترویجی در بخش کشاورزی، تجربه و دانش بومی در بخش کشاورزی، مزیت نسبی تولید محصولات باغبانی و کشتهای ارگانیک، گلخانهیی و کشت دوم، وجود شبکه گسترده تعاونیهای روستایی و تولیدی و تشکلهای بخش کشاورزی درسراسرکشور، ظرفیتهای مناسب برای توسعه دامپروری و شیلات، وجود سرمایهگذاریهای قابل توجه در دامداریهای صنعتی و امکان ایجاد ظرفیتهای جدید یاد کرد و از فرصتهای پیش رو ازجمله: افزایش تقاضا برای محصولات بخش کشاورزی، امکان استفاده ازآبهای غیرمتعارف در بخش کشاورزی، امکان افزایش تولید و عملکرد در محصولات کشاورزی، امکان افزایش ارزش محصولات کشاورزی از طریق بهبود کیفیت و فرآوری مناسب، وجود تعداد قابل توجه دانشآموختگان و فارغالتحصیلان رشتههای کشاورزی و منابعطبیعی، امکان دستیابی به بازارهای منطقهیی را میتوان نام برد. براساس آمار و اطلاعات منتشره از کل اراضی164میلیون هکتاری کشور درحال حاضر8/18 میلیون هکتار در چرخه تولید محصولات کشاورزی قرار دارد. از این مقدار حدود 8 میلیون هکتار بهصورت آبی و 3/6 میلیون هکتار بهصورت دیم و بقیه بهصورت آیش آبی و دیم مورد بهرهبرداری قرار دارند. در ارتباط با منابع آب نیز از حدود93میلیارد مترمکعب منابع آب مصرفی کشور حدود 86 میلیارد مترمکعب به حساب مصارف کشاورزی منظور میشود.
محصولات زراعی بهویژه گندم از محصولات استراتژیک کشور محسوب میشوند. با توجه به اهمیت محصولات زراعی در تامین مواد غذایی و مواد اولیه (خام)، استفاده بهینه از امکانات و تواناییهای موجود در بخش کشاورزی جهت بسترسازی و زمینههای افزایش تولید در راستای خودکفایی آنها باید مورد توجه خاص تصمیمگیران و برنامهریزان بخش کشاورزی باشد. ظرفیتهای موجود در زیربخش باغبانی ازجمله: مزیت نسبی صادرات، اشتغالزایی، بازدهی اقتصادی بالا، سازگاری با ملاحظات زیست محیطی و توسعه پایدار از ویژگیهای بارز این زیربخش است. در زیربخش دام و طیور ضمن تامین بخش مهمی از پروتیین غذایی مورد نیاز آحاد جامعه از طریق ایجاد ارزشافزوده و تامین اشتغال نیروی کار در جوامع روستایی و شهری و جلب سرمایههای بخش خصوصی، نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا میکند.
پروتیین حیوانی با ارزش تغذیهیی بالا و ریزمغذیهای مهم مانند آهن، ویتامینهای ضروری و کلسیم نقش مهمی در سلامت و بهداشت جامعه دارد. لذا افزایش مصرف سرانه فرآوردههای دامی و رسیدن به استانداردهای تغذیهیی مطلوب همواره جزو اهداف توسعه ملی بوده است. براساس آخرین آمار منتشر شده درحال حاضر جمعیت دامی کشور حدود76میلیون راس دام سبک و حدود 9میلیون راس دام سنگین و ظرفیت و سرمایهگذاری انجام شده در بخش مرغ گوشتی بهمنظور تولید گوشت مرغ حدود 322میلیون قطعه در سال و مرغ تخمگذار حدود 74میلیون قطعه است.
براساس آخرین اطلاعات بهدست آمده میزان تولید گوشت قرمز درکشور درحال حاضر حدود 996هزارتن و گوشت مرغ حدود 7/1میلیون تن و تولید تخممرغ حدود 912هزارتن و تولید شیر خام حدود 11میلیون تن است. در بخش صیادی و شیلات و آبزیپروری میزان گوشت ماهی تولید شده درحال حاضر حدود900هزارتن است که میزان محصولات تولید شده با اهداف کمی برنامه پنجم توسعه حدودا همخوانی دارد. در بخش زراعت و تولید گندم براساس برنامه پنج ساله پنجم متاسفانه بهدلایل متعدد عملکردی قابل قبولی نداشتهایم.
درحال حاضر براساس آخرین آمار بهدست آمده تعداد تعاونیهای تولیدی بخش کشاورزی در17گرایش مختلف حدود 46000 تعاونی و 212 اتحادیه استانی و 11 اتحادیه سراسری نقش موثری در تولیدات بخش کشاورزی همچنین اشتغالزایی کشور دارد. علاوه بر شرکتهای تعاونی کشاورزی تحت پوشش وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی درحال حاضر سازمان تعاونی روستایی تعدادی شرکتهای تعاونی کشاورزی و در قالب شرکتهای تعاونی تولید روستایی (1230)، شرکتهای سهامی زراعی (36)، تعاونیهای کشاورزی (1873)، تحت پوشش داشته و درحال فعالیت هستند. با توجه به تعداد تعاونیهای موجود از حیث سرمایهگذاریهای انجام شده همچنین ظرفیتهای موجود در امر تولید (اعم از تعاونیهای تحت پوشش وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سازمان تعاون روستایی) میزان قابل توجهی از محصولات تولیدی در بخش کشاورزی اعم از محصولات زراعی، محصولات باغی ، تولید گوشت قرمز ،مرغ و ماهی در سطح کشور توسط تشکلهای تعاونی صورت میپذیرد.
مزیت تشکیل و توسعه تعاونی کشاورزی
امکان افزایش راندمان آبیاری با استفاده از کشتهای یکپارچه و امکان حاکمیت مدیریت مناسب در آب مصرفی کشاورزی و جلوگیری از کاهش ذخایر منابع آبی کشور، توسعه آموزش و بهبود مهارتها و ارتقا فرهنگ کار جمعی، جلوگیری از خرد شدن و تقسیم اراضی مزروعی به قطعات کوچک غیراقتصادی و ممانعت از تبدیل اراضی کشاورزی برای فعالیتهای غیرتولیدی، امکان گسترش صنایع تبدیلی، تکمیلی و نگهداری مناسب محصولات و فرآوردههای بخش کشاورزی، توسعه روستاها و جوامع عشایری و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستا به کلانشهرها و حاشیهنشینی شهری، جذب نیروی انسانی فعال منطقه از طریق ایجاد و توسعه فعالیتهای جانبی، نگهداری و بهرهبرداری صحیح از منابع طبیعی آب و خاک کشور، امکان استقرار نظام جامع و کارآمد آمار و فناوری اطلاعات بخش کشاورزی، امکان تامین زیرساختهای مناسب جهت ارایه خدمات فنی و تخصصی به بهرهبرداران بخش کشاورزی و فراهم شدن زمینههای مساعد برای اجرای برنامههای زیربنایی و مهندسی زراعی و توسعه فنون پیشرفته و مکانیزاسیون، افزایش بهرهوری در استفاده از نهادهها و عوامل تولید و افزایش سطح زیرکشت و افزایش تولید در واحد سطح و نهایتا افزایش درآمدها را نام برد.
منبع : ahleiran.ir
ایسوس در تولید تبلت بسیار خوب عمل کرده است چرا که تبلت هایی می سازد که هم کارایی بالایی دارند، هم از ظاهر خوبی برخوردارند. بدین صورت، ما می توانیم یک زندگی دیجیتالی خوب را با ایسوس، تجربه کنیم. هر چند چند ماهی از تولید و انتشار Asus MeMO Pad 7 می گذرد اما همچنان به طور موفق عمل می کند.
این بار با هم به معرفی این تبلت می پردازیم، تا در هنگام خرید با دید بازتری به خرید آن اقدام کنید.
این تبلت از دسته تبلت های اندرویدی است، که از Android 4.4.2 پشتیبانی می کنند. بدین صورت، شما می توانید از انواع نرم افزارها و بازی های رایگان و پولی روی این تبلت نصب کرده و اوقات فراغت خود را پر کنید.
اندازه ی این تبلت در ابعاد 189.3 × 113.7 × 9.6 میلی متر ، معرفی شده که مزیت آن، هم بزرگ بودن آن است و هم ضخامت کمتر از یک سانتی متر.
همانطور که در نام تبلت مشاهده می کنید، این سیستم 7 اینچی است. از طرفی دارای تراکم پیکسلی 216 پیکسل در اینچ، است که البته این میزان، حاصل رزولوشن پایین نمایشگر است.
نمایشگر مولتی تاچ این تبلت از تکنولوژی IPS LCD بهره مند است و از سویی دارای سنسورهای مجاورتی و نوری است که به طور اتوماتیک متناسب با نور فضا، عکس العمل نشان می دهد تا در مصرف برق و یا همان شارژ صرفه جویی کند.
دوربین عقب تبلت، یک دوربین 5 مگاپیکسلی است که در کنار دوربین جلویی 2 مگاپیکسلی تصویر برداری از مناظر مورد نظر شما را تضمین می کند، اما باید از عکس ها و تصاویر انتظار یک کیفیت در خور یک دوربین 5 مگاپیکسلی داشته باشید. متاسفانه مشکل دوربین این است که از فلش led بهره مند نیست.
این تبلت از نظر عملکردی بسیار خوب می تواند برنامه ها را پردازش و اجرا کند چرا که از یک پردازنده ی چهارهسته ای Intel Atom Z3745 با سرعت 1860 مگاهرتز، بهره مند است. از سمتی می توان با اطمینان خاطر از پردازش گرافیکی این تبلت صحبت کرد چرا که پردازش گرافیکی آن Intel HD Graphics است.
هر چند حافظه داخلی تبلت 16 گیگابایت است و می توان به وسیله ی اسلات های توسعه دهنده ی حافظه این ظرفیت را تا 64 گیگابایت افزایش داد، اما حافظه رم یک حافظه 1 گیگابایتی در نظر گرفته شده است که می توان گفت نقطه ضعف سخت افزاری اش فقط همین میزان حافظه RAM باشد.
در بخش باتری هم، این سیستم دارای باتری است که نمی توان آن را تعویض کرد بنابراین باید بسیار مراقب این دستگاه باشید.
ایسوس این تبلت را در رنگ های متنوعی تولید کرده تا تمام سلایق و نسل ها بتوانند از آن استفاده کنند.
محل قرار گیری دکمه ها در این تبلت، چیزی متفاوت از سایر تبلت هاست. دکمه های کنترلی و خاموش و روشن، این تبلت در پشت آن قرار گرفته است.
منبع : ahleiran.ir
نفت یک کالای سیاسی است. هر اتفاق سیاسی میتواند تاثیرات عمیقی بر قیمت این کالا بگذارد و یکی از مهمترین رخدادهای سیاسی این روزها بحث ...
نفت یک کالای سیاسی است. هر اتفاق سیاسی میتواند تاثیرات عمیقی بر قیمت این کالا بگذارد و یکی از مهمترین رخدادهای سیاسی این روزها بحث توافق هستهیی ایران است. تحلیلگران، سناریوهای مختلفی برای مذاکرات هستهیی و تاثیر آن بر بازار جهانی نفت ترسیم میکنند.
برخی تحلیلگران معتقدند درصورت حصول توافق ایران میتواند با افزایش میزان صادرات نفتی خود در بازار تاثیرگذار باشد اما برخی دیگر معتقدند ایران نمیتواند به یکباره تولید خود را افزایش دهد و در نتیجه یک روز پس از توافق احتمالی شاهد تاثیر چشمگیری در بهای نفت نخواهیم بود.
ریچارد مالینسون تحلیلگر ژئوپلیتیکی در انرژی آنالیست به سیانبیسی اظهار داشت: «بهنظر من ایران نمیتواند بلافاصله یک ماه پس از برداشته شدن تحریمها تولید خود را بهطور چشمگیری افزایش دهد اما افزایش 100هزار بشکهیی امری محتمل است.» بهروزیفرد نیز در تایید این موضوع به «تعادل» گفت: «افزایش میزان تولید یک امر زمانبر و هزینهبر است. مخازن نفتی، تانکر آب نیستند که هر موقع شیر آنها را باز کنید دوباره به شما آب بدهد. وقتی میزان بهرهوری از آنها کم میشود، تولید آنها کاهش پیدا میکند. اما با این وجود باید برنامهیی گسترده برای افزایش تولید داشته باشیم.»
به گزارش سیانبیسی، مذاکرات بر سر توافقات هستهیی ادامه دارد و احتمال اینکه تحریمها علیه ایران برداشته شود بیشتر است؛ اقدامی که به گفته تحلیلگران میتواند تاثیرات عمیقی بر صادرات نفت بگذارد و بازار این کالای متغیر را دستخوش تغییرات اساسی کند.
روز دوشنبه رویترز به نقل از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد: اگر در این هفته ایالات متحده امریکا و سایر کشورهای غربی خواستههای سیاسی معقولی داشته باشند و درمورد برداشتن تحریمها علیه ایران به توافق برسند برنامه هستهیی ایران با موفقیت به انجام خواهد رسید. تحلیلگران میگویند درحالی که به این زودی انتظار برداشته شدن کامل تحریمها علیه ایران را ندارند اما بازارهای جهانی نفت خیلی زود تحتتاثیر عواقب آن قرار خواهند گرفت. توماس پاف، کارشناس اقتصاد اکونومیکس کاپیتال در لندن اظهار داشت: «سناریوهای متعددی در این مورد وجود دارد و در اکثر آنها احتمال حصول نوعی توافق خیلی زیاد است اما احتمال یک توافق کامل بههمراه برداشته شدن تمامی تحریمها کم است.» وی گفت: «اگر ایران اجازه پیدا کند تنها کمی بیشتر صادر کند، تاثیر معکوسی بر بهای نفت خواهد گذاشت اما این تاثیر چندان بزرگ نیست.»
پاف ادامه داد: «سناریوی دیگری که ممکن است اما چندان محتمل نیست، نوعی توافق هستهیی کامل است که به ایران اجازه میدهد به هر میزانی که میخواهد صادر کند، این اقدام میتواند تاثیر بسیار بزرگی در بازار جهانی نفت بگذارد. چنین توافقی میتواند نفت برنت را به مرز 40دلار در ازای هر بشکه برساند.»مرتضی بهروزیفرد کارشناس اقتصاد انرژی ضمن اظهار امیدواری در زمینه اثربخش بودن مذاکرات، درمورد تاثیر برداشته شدن تحریمها در بازار نفت ایران به «تعادل» گفت: «نباید انتظار داشته باشیم بلافاصله یک روز پس از برداشته شدن تحریمها در صنعت نفت ایران انقلابی رخ خواهد داد. برداشته شدن صرف تحریمها نمیتواند تاثیر آنی در تولید ما داشته باشد.» وی ادامه داد: «در حال حاضر بهدلیل مشکلات تحریمها، ظرفیت تولید ما در اوپک کمتر از میزان سهمیهیی است که در اوپک داریم. بسیاری از مشتریهای خود را طی چند سال گذشته بهدلیل تحریمها از دست دادهایم. اکنون باید برنامه گستردهیی داشته باشیم تا بتوانیم دوباره جایگاه خود را در بازار بهدست آوریم؛ جایگاهی که سه تا چهار سال گذشته داشتیم و بهدست آوردن دوباره آن زمانبر است.»
ریچارد مالینسون تحلیلگر ژئوپلیتیکی در انرژی آنالیست اظهار داشت: «من میدانم که صحبتهای آژانس بینالمللی انرژی در این مورد است که حجم عظیمی میتواند به سرعت بازگردد. اما شما نمیتوانید این حقیقت را نادیده بگیرید که وقتی سالها به نفت شما توجه چندانی صورت نگرفته اکنون به یکباره تمام توجه غربی را به خود جلب کنید. این امر صورت خواهد گرفت اما نه به یکباره، بلکه روندی تدریجی خواهد داشت.»
وی ادامه داد: «بهنظر من ایران نمیتواند بلافاصله یک ماه پس از برداشته شدن تحریمها تولید خود را بهطور چشمگیری افزایش دهد اما افزایش 100هزار بشکهیی امری محتمل است.» بهروزیفرد نیز در تایید این موضوع گفت: «افزایش میزان تولید یک امر زمانبر و هزینهبر است. مخازن نفتی، تانکر آب نیست که هر موقع شیر آنها را باز کنید دوباره به شما آب بدهد. وقتی میزان بهرهوری از آنها کم میشود، تولید آنها کاهش پیدا میکند. اما با این وجود باید برنامهیی گسترده برای افزایش تولید داشته باشیم.»در حقیقت بازار آینده نفت برنت بهدنبال مذاکرات و صحبتهایی که درمورد احتمال حصول زودهنگام توافق هستهیی برای ایران در روز دوشنبه صورت گرفت دچار افت 5درصدی شد. نفت برنت که در ماه ژانویه به نزدیکی 45دلار در ازای هر بشکه رسیده بود، روز سهشنبه حدود 60.70 دلار در ازای هر بشکه معامله شد و نسبت به گذشته اندکی بهبود پیدا کرد. بازار آینده نفت امریکا 1.5درصد افزایش قیمت داشت و حدود 50.35 دلار در ازای هر بشکه معامله شد.
خاورمیانه باثبات برابر با کاهش بهای نفت
بهروزیفرد اظهار داشت: «آنچه میتواند پس از توافق هستهیی ایران ایجاد شود و بسیار مهمتر از افزایش صادرات ایران است، تاثیرات ژئوپلیتیکی این توافق است. درحالی که بسیاری انتظار جنگ را در منطقه داشتند، حصول توافق میتواند این انتظار را حذف کند و در پی آن تنشهای موجود را از بین ببرد. ازبین رفتن تنشها یعنی خاورمیانه باثباتتر و ثبات در خاورمیانه برابر است با کاهش قیمت نفت.» وی اضافه کرد: «حتی اگر این مسایل باعث کاهش قیمت نفت شود، باز هم ایران باید تلاش کند و جایگاه سابق خود را که شایسته آن است بهدست آورد.»
عرضه، عرضه و باز هم عرضه
در این مدت نتانیاهو نیز صحبتهایی کرد که تصور میشد میتواند تاثیرگذار باشد. مهمترین موضوع صحبتهای بنیامین نتانیاهو نخستوزیر رژیمصهیونیستی در کنگره روز سهشنبه درمورد پتانسیل توافق هستهیی با ایران بود و هشدار داده بود که این کشور «عمیقا ریشه در اسلام دارد» و همیشه دشمن امریکا خواهد بود. مالینسون در این مورد اظهار داشت: «درحالی که توجهات بسیاری به سخنرانی نتانیاهو صورت گرفت اما این امر نباید تاثیر چندانی بر مسیر مذاکرات هستهیی ایران داشته باشد. آنچه اکنون در جریان است از اهمیت برخوردار است؛ دپیلماسی مذاکرات در وین اهمیت دارد. اکنون شاهد هستیم که حضور و اهمیت کسانی که در این جلسات هستند بیشترین تاثیر را دارد.» صادرات نفت ایران بهواسطه تحریمهای امریکا و اروپا سالهاست که با محدودیت مواجه شده است. ایران میگوید برنامههای هستهییاش صلحآمیز است. نعیم اسلام تحلیلگر ارشد بازار در آوا ترید در یادداشتی گفت: «در حال حاضر نفت خام چهار دست و پا راه میرود و معاملهگران در این مورد که این وضعیت چقدر طول میکشد، هیچ اطمینانی ندارند. هر چند تحلیلگران حرفهیی با اطمینان میگویند معاملات باتوجه به مازاد عرضهیی که در بازار وجود دارد باید حرکتی نزولی داشته باشد.» تحلیلگران میگویند تنها کلیدواژهیی که اکنون وجود دارد «عرضه» است. مالینسون در انرژی آنالیست گفت: «مهمتر از حرکت نزولی و آنی قیمت نفت که ممکن است بهدنبال توافق هستهیی ایران حاصل شود این است که ایران چه مقدار نفت و با چه سرعتی میتواند تولید و روانه بازار کند.» تحلیلگران تولید فعلی نفت ایران را حدود 2.75میلیون بشکه در روز پیشبینی میکنند.
منبع : ahleiran.ir