ahleiran

ahleiran

ahleiran

ahleiran

تأثیر غذا خوردن بر عبادات

همان طوری که کردار انسان تأثیر مثبت یا منفی در قلب و دل دارد، غذا نیز از نظر کمیت و کیفیت تأثیر بسزایی در نورانیت یا سیاهی قلب دارد. دل را روشن و باز می‌‏کند. به دل توفیق روآوری به خدا می‏‌بخشد که در عبادت نیز تأثیر می‌گذارد.
 
پرخوری باعث سنگدلی می‏‌شود. در بحارالانوار از پیامبر اکرم (ص) حدیثی نقل است که ایشان می‌فرماید: «دل‏ها را به زیاد خوردن و آشامیدن نمیرانید؛ زیرا دل‏‌ها مانند زراعتی که بیش از حد آبش دهند، می‏‌میرد».
 
در بعضى از احادیث رابطه میان غذاى اضافى و سنگدلى و عدم پذیرش موعظه دیده می‌شود؛ از جمله، در کتاب «اعلام الدین» از پیغمبر اکرم(ص) نقل شده است: «از غذاى اضافى بپرهیزید که قلب را پر قساوت می‌‌کند. از اطاعت حق تنبل می‌سازد. گوش را از شنیدن پند و اندرز کر می‌کند!». همین معنى در بحارالانوار از بعضى راویان اهل سنّت از پیغمبر نقل شده ‏است.
 
از این حدیث استفاده می‌‌شود که غذاى اضافى سه پیامد بد دارد: قساوت مى‌‏آورد؛ انسان را در انجام عبادات و طاعات تنبل می‌کند؛ گوش شنوا را در برابر مواعظ از انسان می‌گیرد!
 
این مطلب کاملاً قابل حس است که وقتى انسان غذاى زیاد و سنگین می‌خورد، عبادات را به زحمت بجا می‌آورد. نشاطى براى عبادت ندارد. هنگامى که غذاى ساده و کم می‌خورد، پیش از اذان صبح بیدار است، با نشاط بوده و حال مطالعه و عبادت دارد.
 
همچنین به تجربه ثابت شده است هنگامى که انسان روزه می‌گیرد، رقّت قلب پیدا می‌کند. بیشتر براى شنیدن اندرز آمادگی پیدا می‌کند؛ بر عکس هنگامى که شکم پر است، فکر انسان درست کار نمی‌کند و خود را از خدا دور می‌بیند.
 
در روایات به رابطه‏ میان خوردن غذاى حرام و عدم قبولی نماز و روزه و عبادات، اشاره شده است. از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله می‌خوانیم: «هرکسى لقمه‏‌اى از غذاى حرام بخورد، تا چهل شبانه روز نماز او قبول نمی‌شود. تا چهل روز دعاى‏ او مستجاب نخواهد شد؛ هر گوشتى که از حرام بروید، آتش دوزخ براى آن سزاوارتر است؛ حتّى یک لقمه باعث روییدن گوشت می‌شود»!
 
در روایت مشروحى در تفسیر عیّاشى در کتاب مستدرک الوسائل از امام صادق علیه‌السلام درباره اینکه چرا خداوند خون را حرام کرده، نقل شده است: «اینکه خداوند خوردن خون را حرام کرده، به خاطر آن است که سبب جنون و سنگدلى و کمبود رأفت و مهربانى می‌شود... تا آن جا که ممکن است فرزند و یا پدر و مادرش را به قتل برساند!».
 
در بخش دیگرى از این روایت می‌فرماید: «امّا شراب، خداوند آن را به سبب تأثیر و فسادش حرام کرده. دائم‌الخمر مانند بت‌پرست است. بدنش لرزان می‌شود، نور (معنویّت) او را از بین می‌برد، شخصیّت او را ویران می‌سازد!
 
در احادیث اسلامى در ارتباط نوشیدن عسل با صفاى قلب، در جلد 63 بحارالانوار از امیرمؤمنان على علیه السلام می‌خوانیم: «الْعَسَلُ شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داءَ وَ لا داءَ فیهِ یُقِّلُ الْبَلْغَمَ وَ یُجَّلِى الْقَلْبَ؛ عسل باعث شفاى تمام بیماری‌ها است و در آن بیمارى نیست، بلغم را کم می‌کند و قلب را صفا می‌بخشد».

پرسمان

مطالب مرتبط:

توصیه های مهم دینی درباره غذا خوردن

10اثر کم خوری بر سلامت جسم و روح !!

رابطه لقمه حلال و عمل صالح

رژیم غذایی و فضائل اخلاقی


منبع : ahleiran.ir


«فشار قبر» زمین بیشتر است یا هوا؟

عالم مردگان از جمله عوالمی است که همواره وقتی با آن مواجه می‌شویم سؤالات و ابهامات بسیاری برای ما به وجود می‌آید و هر فردی علاقه دارد بیشتر از این عالَم بداند چراکه مرگ از جمله مباحثی است که هر فردی روزی با آن دست به گریبان خواهد شد. آنچه در ادامه می‌‌آید بخشی از سلسله مباحثی است که به طرح پرسش و پاسخ درباره مرگ و معاد می‌پردازد و از کتاب «عالم برزخ؛ عالم حیات و زندگی» نوشته حجت‌الاسلام اسدالله محمدی‌نیا از پژوهشگران حوزه علمیه قم عنوان می‌شود:

از مجموع روایات چنانچه در آیات هم بیان شده، استفاده می‌شود که عالم برزخ و قبر مؤمنان سرشار از نشاط و آرامش و لذت و نشست و برخاست با خوبان است، اما برای گناهکاران و ظالمان جایگاهی است که به خاطر شدت عذاب و نزاع و درگیری هر روز آرزوی مرگ می‌کنند.

- تفاوت مردم در برزخ

از عموم آیات و آیه 100 سوره مؤمنون و 27 سوره ابراهیم و این روایات استفاده می‌شود که برزخ جنبه عمومی دارد، لکن سؤال و جواب شدت و ضعف دارد. از برزخی که خداوند آنان را از عقل و علم بالاتر بهره‌مند نموده سؤال و جواب شدیدتری هست. اما آنان که از عقل و علم کمتری برخوردارند و حجت‌الهی به آنها نرسید و مستضعف فکری‌اند، خداوند آنان را کمتر مورد سؤال و جواب قرا خواهد داد و خیلی بر آنها سخت گرفته نمی‌شود. بر همین اساس، قرآن کریم می‌فرماید:

«وَلَا نُکَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا وَلَدَیْنَا کِتَابٌ یَنطِقُ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ»

و ما هیچ نفسی را جز به مقدار توانش تکلیف نمی‌کنیم و نزد ما کتابی است که به حق سخن می‌گوید و آنها مورد ستم و نقص پاداش قرار نمی‌گیرند.

براساس آنچه بیان شد، برخی مفسران می‌فرمایند:

«افرادی که با مردن و قطع ارتباط مادی با دنیا وارد آن نشئه (عالم برزخ) می‌شوند، همانند افرادی که از زِهدان مادر به عالم طبیعت (دنیا) وارد می‌شوند، یکسان نیستند. برخی از این افراد فقط از خود و حیطه شخصی خود باخبرند و برخی در خواب‌اند و برخی در بیداری و بعضی از آنان از حقایق این عالم آگاه می‌شوند. در حالی که عده‌ای در همان محدوده تنگ‌ هستی خویش محبوس‌اند. بنابراین صرف آگاه نبودن برخی از ضعاف یا اوساط از وضع عمومی برزخ و از احوال دیگران، دلیل عدم وجود چنان عالیم به نام برزخ منفصل نیست.

- کیفیت قبر مؤمن

همانطوری که بیان شد، فشار قبر برای همه هست اما شدت و ضعف دارد. اما مؤمن بعد از کمی فشار قبر، دیگر نه تنها سختی نخواهد داشت بلکه عالم قبرش همراه با نشاط و آرامش خواهد بود. البته مؤمن کسی است که دستورات قرآن و اهل بیت (ع) را در زندگی عمل کرده نه در حد شعار و حرف باشد.

امام صادق (ع) فرمود:

«اذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ شَیَّعَهُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ إِلَى قَبْرِهِ فَإِذَا أُدْخِلَ قَبْرَهُ أَتَاهُ مُنْکَرٌ وَ نَکِیرٌ فَیُقْعِدَانِهِ وَ یَقُولَانِ لَهُ مَنْ رَبُّکَ وَ مَا دِینُکَ وَ مَنْ نَبِیُّکَ فَیَقُولُ رَبِّیَ اللَّهُ وَ مُحَمَّدٌ نَبِیِّی وَ الْإِسْلَامُ دِینِی فَیَفْسَحَانِ لَهُ فِی قَبْرِهِ مَدَّ بَصَرِهِ وَ یَأْتِیَانِهِ بِالطَّعَامِ مِنَ الْجَنَّةِ وَ یُدْخِلَانِ عَلَیْهِ الرَّوْحَ وَ الرَّیْحَانَ»؛

وقتی مؤمنی فوت می‌کند، هفتاد هزار فرشته او را تا نزد قبرش تشییع می‌کنند. هنگامی وارد قبرش شد دو فرشته منکر و نکیر نزد او می‌نشینند و به او می‌گویند پروردگارت کیست؟ دینت چیست؟ پیامبرت کیست؟ در جواب می‌گوید: الله پروردگارم، محمد (ص) پیامبر و اسلام دینم است.

بعد از پاسخ به سؤالات اساسی و کلیدی، قبرش تا جایی که چشم کار می‌کند باز می‌شود، آن دو فرشته برایش  غذای بهشت برزخی می‌آورند و به دنبال آن نشاط و آرامش و رزق ابدی برایش فراهم می‌سازند.

- فشار قبر چگونه است؟

قبلاً بیان شد که فشار قبر اولین مرحله عالم قبر است. حال سؤال این است که این فشاری که در قبر است مربوط به بدن مادی است و در اثر فشار به بدن، روح عذاب می‌بیند یا نه عذاب به بدن مثالی در برزخ است و یا عذاب مربوط به روح است؟

آنچه مسلم است، آن چیزی که عذاب فشار را تحمل می‌کند و زجر غیر قابل وصفی می‌بیند روح است و بدن مادی دنیایی و یا بدن مثالی (برزخی) یک ابزار در اختیار روح هستند.

مرحوم فیض کاشانی در این مورد می‌فرماید:

«برخی دانشمندان حقیقت فشار قبر را بیان کرده‌اند، به این گونه که جسد میت گرچه در هوا یا در آب باشد، هرگاه در تنگنای شدید قرار گیرد یا به وسیله آتش همه اعضای بدن او قطعه قطعه شود یا میان دو سنگ بزرگ واقع شود، در همه این حالات آنچه او را آزار می‌دهد آتش و سنگی نیست که بر بدن  او واقع می‌شود، بلکه صورت عذاب و آتشی است که بر روح او وارد می‌آید.

روح بر اثر علاقه‌ای که با بدن دارد انسان می‌پندارد بر بدن او عذاب وارد شده است. حتی اگر فرض شود که صورت عذاب و درد از ناحیه دیگری جز آتش و سنگ و بدن عنصری بتواند بر روح انسان وارد آید، باز تاثیر عذاب همچنان به حال خود باقی خواهد بود، خواه بدن به عینه باقی باشد یا نباشد. بنابراین فشار و عذاب قبر از این قبیل است، چنانکه ثواب و راحتی قبر از این نوع است. پس وسعت یا تنگی قبر تابع انشراح صدور و روح انسان با انقباض صدر و ضیق روح از ناحیه ایمان و عدم ایمان است.

از شیخ مفید (ص) سؤال کردند: کیفیت عذاب قبر چگونه است؟ و چه زمانی است و آیا ارواح به اجساد (در وقت عذاب قبر) برگردانده می‌شود و اصلاً عذاب قبر که بین دو نفخه است، هست یا نه؟

ایشان در جواب می‌فرماید:

«الکلام فی عذاب القبر طریقه السمع دون العقل»

سخن در مورد کیفیت عذاب قبر همان احادیث شنیده شده است و عقل در این جاها راه ندارد.

- قبر انسان کجاست؟

واژه قبر، گور، مدفن، روضه، مضجع، مرقد و ضریح اصطلاحاً به محلی گویند که متوفی و مرده را در آنجا دفن می‌کنند. حال سؤال این است که قبر انسان به همان جایی گویند که او را دفن می‌کنند یا اینکه در فرهنگ روایات قبر غیر از آنچه در اصطلاح وجود دارد، است؟

اگر چه در لغت و عرف مردم قبر به آن محلی گویند که مرده را در آنجا دفن می‌کنند، اما از روایات اهل بیت (ع) استفاده می‌شود که انسان با مردن وارد عالم برزخ می‌شود و آن برزخ که میان دنیا و آخرت است، قبر است.

زیرا اگر ما بیاییم قبر را فقط به محل دفن بگوییم، نتیجه آن می‌شود کسانی که در دریا می‌میرند یا در اثر انفجار بدنشان متلاشی می‌‌شود و یا خوراک حیوانات درنده می‌شوند و .. اینها قبری نداشته باشند.

در حالی که از برخی‌ آیات مثل جریان حبیب نجار و ماجرای قوم لجوج حضرت نوح (ع) بر می‌آید که آنان به محض اینکه مردند وارد قبر شدند با اینک قوم نوح در دریا غرق شود و یا در هوا متلاشی شود و یا در زمین و در قبر به اصطلاح عرف او را دفن کنند.

بر همین اساس در روایات هست که اگر کسی در هوا بمیرد یا او را به دار بزنند و در هوا معلق آویزان باشد یا اینکه در هواست باز عذاب قبر دارد، اگر چه آن قبر اصطلاحی و آن گودال را برایش آماده نکرده باشند.

از امام صادق (ع) سؤال شد: آیا فردی را که به دار زده‌‌اند و آویزان است، عذاب قبر دارد یا نه؟ «سُئِلَ أَبُو عَبْدِ الله (ع) عَنِ الْمَصْلُوبِ یُصِیبُهُ عَذَابُ الْقَبْرِ».

آن حضرت (ع) پاسخ فرمودند:

«انَّ رَبَّ الْأَرْضِ هُوَ رَبُّ الْهَوَاءِ فَیُوحِی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى الْهَوَاءِ فَیَضْغَطُهُ ضَغْطَةً أَشَدَّ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ»

همان خداوندی که پروردگار زمین است، پروردگار هوا نیز است، خداوند بزرگ به هوا وحی و دستور می‌دهد تا آن مصلوب و به دار آویخته را تحت فشاری قرار دهد که آن فشار شدیدتر از فشار قبر اصطلاحی و زمینی است.

- مراد از قبر در کلام علامه مجلسی

براساس آنچه بیان شد، علامه مجلسی (ع) در پایان روایات برزخ و قبر یک نتیجه‌گیری می‌کنند و بعد درمورد قبر می‌فرمایند:

«فالمراد بالقبر فی أکثر الأخبار ما یکون الروح فیه فی عالم البرزخ»؛

مراد از قبر در بیشتر روایات آن مکانی است که روح در آن هست و آن عالم برزخ است.

فرهنگ نیوز

مطالب مرتبط:

 عواملی که فشار قبر را کم می کنند

فشار قبر در آسمان و دریا

دلایل فشار قبر و راه های رهایی از آن

سخن مار و مور در قبر

فشار قبر!چرا و چگونه؟

آرامش در قبر بدون فشار

عواملی که باعث‎ ‎کاهش یا رفع فشار قبر می‌شود

فشار قبر چیست؟

قبر و عذاب قبر چیست؟


منبع : ahleiran.ir


رونمایی خودروی فرمول یک ایرانی

این دانشجو همچنین در خصوص مشکلات و موانع موجود بر سر راه ساخت این خودروی مسابقه هم گفت: بیشتر مشکلات ما مربوط به کمبود کارگاه و دیر رسیدن بودجه بود.

رونمایی خودروی فرمول یک ایرانی

به گزارشCarXR.ir : طی مراسمی از نخستین خودروی فرمول یک ایرانی در مشهد رونمایی شد.

 سرپرست گروه طراحی خودرو فرمول یک کاسپین گفت: طراحی و ساخت خودروی فرمول یک کاسپین توسط یک تیم دانشجویی نه نفره از دانشگاه فردوسی طی یک سال گذشته انجام شده است.

 

مختاری طراحی و ساخت این خودرو را منحصر به فرد خواند و افزود: شتاب این خودرو صفر تا 100 حدود 3.8 ثانیه و حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر بر ساعت و طبق قوانین SIEساخته شده است.

بگفته وی خودروی کاسپین مطابق با استانداردهای حضور در این مسابقات طراحی شده و ویژگیهای خودرو شهری را با شتاب بیشتر و درسطح بالاتری دارد.

او درباره هزینه‌های طراحی و ساخت این خودروی مسابقه هم گفت: ساخت این خودرو حدود 80 میلیون تومان هزینه داشته که بخشی از آن را دانشگاه و بخشی دیگر را اسپانسرها تامین کرده اند.

 

 

این دانشجو همچنین در خصوص مشکلات و موانع موجود بر سر راه ساخت این خودروی مسابقه هم گفت: بیشتر مشکلات ما مربوط به کمبود کارگاه و دیر رسیدن بودجه بود.

سرپرست گروه طراحی خودرو فرمول یک کاسپین در ادامه با اشاره به موفقیت این تیم در مسابقات طراحی و ساخت خودرو فرمول یک دانشجویی روسیه افزود: در این مسابقات که شهریور ماه گذشته در مسکو با حضور 21 تیم از هشت کشور جهان برگزار شد، گروه طراحی خودرو فرمول یک کاسپین دانشگاه فردوسی مشهد موفق شد با کسب 282 امتیاز، مقام نایب قهرمانی را پس از تیم دانشگاه گلاسکو انگلیس کسب کند.

 

 

مختاری خبر داد: این تیم همچنین مسابقات بین المللی انگلستان و روسیه را در تیر و شهریور سال آتی پیش رو دارد.

رضا مختاری، علی سالاری نژاد، علی خسروآبادی، کیومرث آریانا، میثم خطیبی، فرهاد باغیاری، علیرضا حجت خواه، امین فرزانه نیا و رضا شریف مقدم، اعضای تیم خودروی کاسیپین دانشگاه فردوسی مشهد هستند.


منبع : ahleiran.ir


کونیگ‌زگ چهار درب، شگفتی بعدی سوئدی

کریستیان ون کونیگ‌زگ در نمایشگاه ژنو علاوه بر رونمایی از مدل‌های رگرا و آگرا RS از شگفتی دیگری خبر داد. خودروی چهار درب این شرکت که برای رونمایی تا 5 سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

Koenigsegg Regera

Koenigsegg Regera


در عین حال شایعاتی که ساخت مدلی در حد و اندازه پورشه 911 را با این برند مطرح می‌کردند، باید به فراموشی سپرد. زیرا به گفته رئیس این شرکت سوئدی، با حضور فراری 488 GTB و مک لارن 650 S، پورشه 911 توربو و لامبورگینی اوراکان و غیره، این کلاس همانند لانه زنبور می‌ماند و وی قصد دارد از چنین خطری دوری کند.
Koenigsegg Regera

Koenigsegg Regera

Koenigsegg Regera

Koenigsegg Regera

2015 Koenigsegg One:1

2015 Koenigsegg One:1

2015 Koenigsegg One:1

2015 Koenigsegg One:1

Koenigsegg Agera R

Koenigsegg Agera R

Christian von Koenigsegg

Christian von Koenigsegg


منبع : ahleiran.ir


نکات بسیار مهم در خرید پراید دست دوم

این روزها شرایط اقتصادی به صورتی است که در بازار داغ شب عید هم خرید خودروهای دست دوم و ارزان قیمت نسبت به نمونه های صفر کیلومتر و بی کیفیت ارجحیت دارد و در این شرایط واضح است که خرید خودرو سالم و مناسب مسافرت نوروزی اهمیت ویژه ای پیدا می کند.به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم تا نگاهی اجمالی اما مفید به نکات مهم برا خرید یک خودرو مناسب و کم دردسر داشته باشیم و برای مثال به سراغ پراید به عنوان فراگیرترین خودرو این روزهای ایران رفته ایم.

 نکات مهم در خرید پراید دست دوم

استهلاک کم مجموعه های فنی موتور و گیربکس، مهمترین ویژگی پراید به عنوان یک خودرو اقتصادی و کم دردسر است،اما در هنگام خرید نمونه دست دوم این خودرو نیز بررسی نکاتی در رابطه با این قطعات الزامی به نظر می رسد.موتور پراید به ندرت دچار پدیده سوختن واشر سرسیلندر می شود، اما در عوض رینگ پیستون های ضعیفی دارد که معمولا در کارکردهای بالا کارایی خود را از دست می دهند و به تعویض نیاز دارند، نشانه این امر کم شدن روغن موتور و خروج دود آبی رنگ از اگزوز در هنگام شتاب گیری (فشردن ناگهانی پدال گاز) است.بنابراین در اولین قدم برای بررسی سلامت موتور می توانید میزان روغن موتور را چک کنید و سپس با مشاهده دود اگزوز ،سلامتی حدودی موتور را ارزیابی کنید. موتور سالم در هیچ حالتی نباید دود آبی رنگ داشته باشد،دود مشکی کم رنگ،نشانه خام سوزی و مصرف سوخت بالاست که می تواند ناشی از عدم تنظیم صحیح کاربراتور یا کثیف بودن انژکتور ها باشد، دود سفید کم رنگ در هنگام سرد بودن خودرو طبیعی است اما در صورت ادامه پیدا کردن این دود در هنگام گرم شدن موتور و یا غلیظ بودن آن،باید به سالم بودن واشر سرسیلندر شک کرد.

به غیر از این مورد،آزمایش دیگر می تواند گوش سپردن به صدای موتور توسط افراد متخصص و مکانیک باشد،ممکن است موتور از نظر وضعیت رینگ پیستون یا واشر سرسیلندر مشکلی نداشته باشد،اما در اثر مرور زمان و کارکرد بالا در برخی اجزای دیگر نظیر یاتاقان و میل سوپاپ آسیب دیده باشد که در این حالت مکانیک خبره و بسیاری افراد فنی به راحتی متوجه وجود مشکل می شوند.با تمام این اوصاف باید گفت که لازم نیست زیاد نگران تعمیر موتور پراید باشید،چرا که این کار معمولا با رقمی در حدود 1 میلیون تومان به خوبی انجام پذیر است.

نکته جالب این است که دوام گیربکس پراید از موتورش کمتر است و معمولا گیربکس در کارکرد های حدود 200 هزار کیلومتر نیاز به سرویس و تعمیر پیدا می کند. به هرحال جا نرفتن درست دنده ها و ایجاد صدای زوزه مانند از جمله عیوب معمول گیربکس پراید است که تعمیرش به هزینه ای در حدود نیم میلیون تومان نیاز دارد.

لازم است که پس از خرید خودرو حتما سلامت تسمه تایم و تسمه دینام را چک کنید،البته پرایدهای مدل پایین بر خلاف نمونه های جدید ، به پاره شدن تسمه دینام حساس نیستند و در این صورت، جز خاموش شدن ناگهانی پیشرانه، آسیبی به موتور وارد نمی شود، اما در نمونه های مجهز به موتورهای سری HP+ و یورو 4 ، ماجرا متفاوت بوده و در صورت پاره شدن تسمه تایم،باید منتظر برخورد سوپاپ ها با پیستون و تقبل هزینه ای چند صد هزارتومانی بود.

 نکات مهم در خرید پراید دست دوم

 نکات مهم در خرید پراید دست دوم

عیوب فنی مهم پراید به موارد گفته شده در رابطه با موتور و گیربکس معدود می شود، اما در مورد انتخاب خودرو کافیست بدانید که تا نیمه سال 83 مدل های کاربراتوری این خودرو توسط سایپا تولید می شدند ،در مقطعی کوتاه مدل هایی تحت عنوان نیم انژکتور از خط تولید خارج شدند که حالا به دردسرهای واقعی مبدل شده اند،چرا که قطعات فنی مربوط به تعمیرات و تعویض سیستم نیم انژکتور (در این مدل جرقه زنی توسط دلکو انجام می شود و پاشش سوخت به یک انژکتور سپرده شده است) در بازار وجود ندارد و تبدیل آن ها به نمونه های کاربراتوری یا تماما انژکتوری هم چندان ساده نیست و به صرف هزینه زیادی نیاز دارد.پراید به عنوان یک خودرو کاربراتوری وارد کشورمان شد و سری های اول این خودرو در حد فاصل سال های 1373 تا 1381 به کاربراتورهای خوب و کم مصرفی مجهز هستند که در بازار تحت عنوان کاربراتور کره ای شناخته می شود،اما بر روی برخی مدل های 81 الی 83 کاربراتورهای ایرانی و چینی با سیستم موسوم به CLC نصب شده اند که کارکرد چندان جالبی ندارند و اکثرا در طول این سال ها با مدل های کره ای جایگزین شده اند.باید اعتراف کرد که مدل های انژکتوری بعد از نیمه سال 83 هم خودروهای کم مصرف و نسبتا بی آزاری از آب در آمده اند و اکثر قریب به اتفاق مالکین از عملکرد آن ها رضایت کامل دارند،اما این یک واقعیت است که مجموعه انژکتور از کاربراتور پیچیده تر است و پتانسیل بیشتری برای بروز مشکلات برقی و الکترونیکی دارد.بنابراین در صورت خرید نمونه های انژکتوری، بد نیست که در همان روزهای اول ضمن شستشوی خود انژکتورها،نسبت به اطمینان یافتن از سلامت تمامی حسگرها، استپر موتور و سایر قطعات مهم اطمینان حاصل کنید تا خودرو برای استفاده در نوروز قابل اطمینان باشد.

 نکات مهم در خرید پراید دست دوم

 نکات مهم در خرید پراید دست دوم

 نکات مهم در خرید پراید دست دوم

در ضعیف بودن بدنه و شاسی پراید کوچکترین شکی وجود ندارد، اما برای خرید یک پراید دست دوم سالم بسیار مهم است که به سلامت شاسی به خصوص سرشاسی های جلو توجه شود.چرا که در صورت وجود عیب در این بخش، باید مدام نگران خارج شدن پلوس ها از گیربک بود و این عیب معمولا به راحتی رفع نمی شود.همچنین آسیب دیدگی شاسی می تواند باعث کاهش عمر جلوبندی و بروز لاستیک سایی غیر طبیعی شود و تمام این ها به کاهش شدید قیمت و ارزش خودرو منجر می شود،البته با توجه به دیفرانسیل جلو بودن پراید، تصادف از عقب و ضربه خوردن خودرو در این قسمت چندان نگران کننده نیست اما در مورد تصادف های وارد به بخش دماغه خودرو، واقعا لازم است که حساسیت به خرج دهید و خودرو را به یک یا چند صافکار ماهر نشان دهید.در صورت خرید خودروهای مدل پایین،بهتر است که وضعیت پوسیدگی و زنگ زدگی کمان گلگیرها،بخش زیرین درب ها و کف صندوق عقب را چک کنید،چرا که خرید یک خودرو زنگ زده حتی با قیمت بسیار پایین هم معمولا توجیهی ندارد و سریعا خریدار را دلزده می کند.با توجه به تعدد سرعت گیر و دست انداز در سطح خیابان ها، می تواند با چند دقیقه رانندگی به راحتی از سلامتی جلوبندی و سیستم تعلیق اطمینان حاصل کنید، جلوبندی خراب و ضعیف پراید باعث ایجاد کوبش های بسیار شدید به همراه سرو صداهای آزار دهنده می شود و برای تعمیر آن صرف هزینه ای بین صد تا سیصد هزار تومان لازم است.خراب شدن مجموعه جعبه فرمان هم در پراید رایج است که از نشانه های آن می توان به وجود خلاصی در فرمان و یا سفت شدن بیش از حد آن اشاره کرد.کمک فنرهای پراید قیمت زیادی ندارد ولی پیش از خرید خودرو می توانید با یک نگاهی به داخل گلگیرها،میزان سلامت آن ها را از نظر روغن زدگی بررسی کنید.

 نکات مهم در خرید پراید دست دوم

 نکات مهم در خرید پراید دست دوم

اگر قصد دارید که با حداقل رقم پرداختی،بهترین انتخاب موجود را داشته باشید، سعی کنید از میان نمونه های انژکتوری مدل پایین که در حد فاصل سال های 84 الی 89 تولید شده اند،یک خودرو با کارکرد کمتر از 150 هزار کیلومتر را انتخاب کنید،البته نمونه های کاربراتوری نیز در صورت نگهداری درست، انتخاب های بدی نیستند اما واقعیت این است که انژکتوری ها، پاک تر و کم دردسر تر به نظر می رسند و در هنگام فروش نیز بازار بهتری دارند.نمونه های بعد از سال 89 که اصطلاحا بر روی پلت فرم X100 شکل گرفته اند که با توجه به اصلاحات شاسی و تجهیز به ABS، از نظر ایمنی و مقاومت شاسی اندکی از مدل های قبلی بهتر هستند، اما متاسفانه باید اذعان کرد که کیفیت ساخت پراید های جدید نسبت به مدل های قدیمی افت کرده است و این مسئله را حتی در هنگام رانندگی نیز به وضوح متوجه خواهید شد، از سوی دیگر مدل های جدید طبیعتا قیمت بیشتری هم دارند، اما خرید نمونه های 83 الی 85 با بودجه ای در حدود 10 – 12 میلیون تومان مقدور است که رقمی در حدود 50 الی 60 درصد نمونه صفر کیلومتر محسوب می شود.در نهایت به این نکته توجه کنید که برای استفاده روزمره در شهره های شلوغ و پر ترافیک امروزی،رنگ دار بودن یا بدون رنگ بودن خودرو اهمیت چندانی ندارد،چرا که با کوچکترین تصادفی ممکن است مزیت بی رنگ بودن خودرو از بین برود و از این نظر دچار افت قیمت شود، در عوض به نکات مهمتری در رابطه با سلامت شاسی و قطعات فنی خودرو توجه کنید و از خرید خودروهای تصادفی با شاسی های جوشکاری شده خودداری فرمایید.


منبع : ahleiran.ir