وی با تأکید بر اینکه کودکان اوتیسمی که تحت عنوان کودکان درخودمانده نیز خوانده می شوند در برقراری ارتباطات اجتماعی با مشکلات بسیار جدی روبرو هستند، تصریح کرد: آنها از تماس چشمی و در آغوش گرفته شدن بیزارند و نمیتوانند احساسات و دردهای خود را بیان کنند.
استفاده از ضمیر تو به جای من
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این افراد از یک نظم خاص و برنامه روتین پیروی میکنند، از تغییر بدشان میآید و رفتارهای متناقض زیادی دارند، گاهی اوقات منزوی هستند یا برعکس پرخاشگری میکنند و ضمایر را به درستی استفاده نمیکنند مثلاً به جای ضمیر "من" از ضمیر "تو" استفاده میکنند.
ایلانداغی در اشاره به مشکلات جسمی این کودکان، عنوان کرد: آنها دارای مشکلات دفعی هستند و در نوزادان عفونتهای گوش مشاهده میشود، خندیدنهای نابجا دارند، به چیزهای خاصی علاقه نشان میدهند؛ به عنوان مثال به یک نوع غذا یا اسباببازی خاص علاقه نشان میدهند.
این مشاور کودک با اشاره به اینکه این اختلال بر مهارتهای تکلمی و حرکتی تأثیر قابل توجهی دارد، تصریح کرد: به طور طبیعی انتظار میرود نوزاد بتواند در چهار ماهگی گردن نگه دارد ولی غالب بیماران اوتیسمی توانایی این کار را ندارند.
70 80 درصد از کودکان اوتیسم بهره هوشی کمی دارند
ایلانداغی با بیان اینکه از پنج الی شش ماهگی علائم بیماری بروز میکند، اضافه کرد: این اختلال در سه سالگی بیشتر قابل تشخیص است چراکه در این سن انتظار تکلم و بیان جملات از کودک داریم و اگر کودک قادر به اینکار نباشد باید نگران شویم.
وی افزود: بیشتر از 70 الی 80 درصد از این افراد از نظر هوشی نیز ممکن است مشکل داشته باشند یعنی سطح هوشی پایینتر از حد نرمال دارند.
این مشاور کودک با بیان اینکه این افراد، بیشتر از لحاظ هوش ناتوان هستند، تصریح کرد: آنها به خاطر ضریب هوشی کم قادر نیستند در مدارس عادی تحصیل کنند و نیاز به مراکز تخصصی دارند چراکه این کودکان برای انجام کارهای شخصیشان نیاز به کمک دارند.
ایلانداغی افزود: با توجه به وجود مسئله کمهوشی در این کودکان، ناتوانی در خواندن و نوشتن و اختلال در یادگیری نسبت به همسالان امری بدیهی است.
علل ابتلا به اوتیسم
وی با بیان اینکه بسیاری از مسائل با این موضوع مرتبط هستند، تصریح کرد: عواملی مثل عوامل ژنتیکی و برخی از بیماریهای عفونی در دوران بارداری میتواند در ابتلا به این اختلال مرتبط باشد ولی علت اصلی مشخص نشده است.
این روانشناس کودک در ادامه خاطرنشان کرد: در گذشته باور بر این بود که والدین سرد و غیرعاطفی در ایجاد احساس تنهایی و در خود فرورفتن بچهها نقش مهمی دارند، ولی این عامل امروزه رد شده است.
ایلانداغی در اشاره به سایر عوامل مؤثر در ایجاد این اختلال، گفت: در حال حاضر؛ ابتلا به این بیماری میتواند با مسائل ژنتیکی، عفونتهای دوران بارداری، بیماری سرخچه، استفاده از برخی داروها و حوادثی که برای مادر باردار رخ داده است، ارتباط داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به اوتیسم وجود ندارد، گفت: بعضی آمارها نشان میدهد از هر 100 الی 150 تولد یکی احتمال دارد به این بیماری دچار شده باشد.
وی یکی از مشکلات را تأخیر در اطلاع والدین از بیماری کودک عنوان کرد و افزود: در این شرایط نیز والدین پس از اطلاع از ابتلای کودک به این بیماری دچار شوک و ناراحتی شدیدی میشوند چراکه هیچ شناختی از این بیماری نداشتهاند.
والدین واقعیت را بپذیرند
ایلانداغی اظهار کرد: این بیماری که بیشتر مربوط به دوران خردسالی است اگر به موقع تشخیص داده شود قابل کنترل است و از عوارض آن میتوان پیشگیری کرد.
این روانشناس افزود: به طور معمول براساس نظر پزشک متخصص هفت یا هشت علامت همزمان باید وجود داشته باشد تا بتوان وجود بیماری را با اطمینان تشخیص داد.
ایلانداغی افزود: نکته قابل توجه این است که والدین گاهی از واقعیت فرار می کنند در حالیکه اگر این اختلال به موقع تشخیص داده شود کودک میتواند همراه با یک سری درمانهای مناسب زندگی عادی داشته باشد.
وی تأکید کرد: اگر این بیماری دیر تشخیص داده شود، کودک تا آخر عمر برای انجام امور عادی به کمک دیگران متکی خواهد بود.
وی تأکید کرد: ارتقاء مهارتها باعث میشود جدا شدن کودک از جامعه و حملات ناشی از این اختلال کاهش یابد.
اوتیسم در پسران شایعتر از دختران است
این مشاور کودک با بیان اینکه اوتیسم در پسران شایعتر از دختران است، خاطرنشان کرد: دلایل شیوع در پسران چندان مشخص نیست؛ شاید یکی از دلایل این باشد که کروموزومهای موجود در ژن نوزاد پسر، او را در برابر این بیماری آسیبپذیرتر میکند.
ایلانداغی دلیل ناآشنایی والدین و در کل، جامعه با این بیماری نسبت به اختلالات دیگر مثل بیشفعالی را ناشی از کم بودن تعداد ابتلا و بروز علائم اوتیسم در جامعه دانست و گفت: شایعتر بودن اختلال رفتاری بیشفعالی باعث میشود والدین بیشتر به دنبال شناسایی این اختلال باشند.
وی علاوه بر نادر بودن بیماری اوتیسم، دیر شناخته شدنِ آنرا یکی از دلایل دیگر ناآشنایی افراد با این اختلال دانست.
این روانشناس در خصوص درمان این اختلال گفت: بیماری اوتیسم، درمان صددرصد قطعی ندارد و خانوادهها باید آنرا بپذیرند و کمک کنند با شیوههای درمانی مناسب علائم بیماری کاهش یابد.
این روانشناس در اشاره به روشهای درمانی خاطرنشان کرد: اگر اوتیسم به موقع در سن سه الی چهار سالگی تشخیص داده شود، انجام گفتار درمانی، و کاردرمانی برای اعضای مختلف حرکتی، همراه با دارو درمانی میتواند بسیاری از مشکلات فرد را کاهش دهد.
وی تصریح کرد: در کاردرمانی رفتارهای پرخاشگرانه کودک کاهش یافته و کنترل میشود از این رو کودک دست به کارهای آزاردهنده نمیزند.
منبع : ahleiran.ir
اس ام اس جدید
sms jadid
•
شب چو در بستم و مست از می نابش کردم
ماه اگر حلقه به در کوفت، جوابش کردم
منزل مردم بیگانه چو شد خانه ی چشم
آن قدر گریه نمودم که خرابش کردم
•
اس ام اس جدید
sms jadid
•
بر باور نبودنت زخم میزند
باران ِ بی موقع ِ بهاری …
•
اس ام اس جدید
sms jadid
•
ســر و ته این حــــــــــــــــــــرفها را که بزنم،
باز هم تویـــــی که در ســَــرم
تــــهِ حرفها را میزنی …
•
اس ام اس جدید
sms jadid
•
بعضی از خاطرات آدم مثل ی تیغ کند میمونه
نمی بره اما تا می تونه زخمیت می کنه
•
اس ام اس جدید
sms jadid
•
هرگز نفهمیدم
فراموش کردن درد داشت یا فراموش شدن
به هر حال دارم فراموش می کنم فراموش شدنم را
•
اس ام اس جدید
sms jadid
•
من آغوش کسی را دوست دارم که
بوی بی کسی می دهد
نه بوی هر کسی
•
اس ام اس جدید
sms jadid
•
صـدایت… ”نیکوتین” من است!
آرامم میکند!
•
اس ام اس جدید
sms jadid
•
گاهـی دلـم تنـگ تو میـشود
به تمـام دلایلـی کـه تو نیستی،
به اجبـار ، آرام میگیرم
چه حقیقته تلخی…
•
اس ام اس جدید
sms jadid
•
تلخ می گذرد این روزها که قرار است
از او برای دلم یک انسان معمولی بسازم
•
اس ام اس جدید
sms jadid
•
“با تو بودن “
کاش واقعیت داشت
مثل تمام “بی تو بودن ها” !
•
اس ام اس جدید
sms jadid
•
تو باور نکن!
لبخندهایم دروغین است!
پشت همین لبخند ، صدها درد ، دوری ودلتنگیست!
تو باور نکن!
•
اس ام اس جدید
sms jadid
•
گردنم دارد میشکند
از همان موقع که همه چیز را به گردن من انداختی
بی توجهى هایت را…
رفتنت را…
خیانتت را…
•
اس ام اس جدید
sms jadid
•
هوا چقدر دیوانه است
تو که نیستی گریه می کند
همه دچارت شده ایم ، همه !
•
اس ام اس جدید
sms jadid
•
شاید برای آمدن آنقدر
دیر بود که ..
دل از دیر آمدنت هم
سیر بود ..
•
اس ام اس جدید
sms jadid
•
تنهایی یعنی نتونی خوابت رو واسه کسی تعریف کنی!
•
اس ام اس جدید
sms jadid
منبع : ahleiran.ir
یک مشاور با گرایش علومتربیتی تاکید کرد: دست کم گرفتن یا بیش از حد جدی قلمدادکردن ترس هر دو اشتباه است، بلکه روش صحیح آشناکردن کودک با عوامل ترس و نحوه غلبه بر آن است.
این کارشناس ادامه داد: نکته قابل تامل در این زمینه شناخت انگیزههای ترس توسط والدین و همراهی آنان با فرزندانشان است. به عنوان مثال تا قبل از شش ماهگی بعضی از نوزادان از صدای زنگ تلفن یا مچالهکردن یک تکه کاغذ به شدت وحشت دارند، اما با افزایش سن دلهرهها نیز تغییر میکنند و درد، تنهایی، بیماری، نبود احساس محبت دیگران و تصور اینکه فرزند خوبی برای خانواده نباشد کودک را دچار تشویش و نگرانی میکند.
وی همچنین افزود: شرایط زندگی کودک اصلیترین عامل سرکوبی ترس است کودک باید احساس کند اطرافیان او توانایی رویارویی با مسایل زندگی را دارند. خانوادهای که بیش از حد نگران و پشتیبان کودک هستند خود به خود ترس را در وجود او نهادینه میکنند، البته این بدان معنا نیست که ترس کودک کم اهمیت یا نادیده گرفته شود.
رستمی با تاکید بر اینکه هیجان و دلهره مفید و سازنده بوده و باید به کودک غلبه بر این احساسات را آموخت، تصریح کرد: بازی کردن یکی از روشهایی است که کودک طی آن با خیالی راحت و در اوج شادی و نشاط مسایل مختلف را تجربه میکند به علاوه بهتر است والدین از کودکشان بخواهند علت ترس و احساسش را توضیح داده و از ترسهای دوران کودکی خود برای او تعریف کنند.
منبع : ahleiran.ir
ابراهیم فراهانی گفت: خویشتنداری از همان اوایل کودکی از طریق تقلید حرکات، رفتار و گفتار والدین شروع به شکلگیری میکند و در اواسط کودکی بخوبی بارور و پخته میشود.
این کارشناس ارشد علوم تربیتی و مشاوره افزود: میتوان از حدود یک سالگی با به تأخیر انداختن پاسخ به خواستههای کودک، لذت و پاداش صبر و خویشتنداری را در کودک تقویت کرد.
رعایت نوبت از مزایای تقویت صبر
وی درباره مزیت تقویت این مهارت در کودک یا هر فرد بالغ دیگر بیان کرد: یکی از مصداقهای صبر رعایت نوبت در زندگی است و با تقویت این مهارت فرد میتواند بر حسب شرایط، واکنش و رفتار مناسب از خود نشان دهد و در کل رفتار او در اختیار عقل و منطق باشد و نه احساساتش.
به گفتهی وی، برای تقویت خویشتنداری رعایت چند نکته کمککننده خواهد بود که از آن جمله عبارتند از برحسب توان و درک کودک و اهمیت موضوع و شرایط مناسب، برآورده کردن خواسته کودک را چند ثانیه و به تدریج چند دقیقه به تأخیر بیندازید. به عنوان مثال در این گفتوگو « مامانی!این قصه رو برام میخونی؟ »آره عزیزم، صبرکن اول غذا رو درست کنم، یا غذا ممکن بسوزه، برم زیر گاز رو کم کنم میام برات میخونم و...
این مشاور کودک خاطرنشان کرد: برحسب سن کودک جدول زمانبندی را مراعات کنید؛ مثلاً برای به تأخیر انداختن یک برنامه میتوانید به کودک بگویید "هنوز زمان تماشای تلویزیون نیست" یا بگویید "تقریباً از همون موقعی که بابایی میرسه خونه" و یا "بعدش میریم شهربازی" و...
فراهانی اضافه کرد: هرازگاهی برنامه و اهداف کوتاهمدت و مناسب برای فرزندتان بگذارید و دو یا سه جایزه و پاداشی را که فکر میکنید او دوست خواهد داشت، پیشنهاد کنید و اجازه دهید او پاداش را از میان آنها انتخاب کند.
وی تصریح کرد: برای مثال، اگر فرزندتان بعد از بازی اسباب بازیهایش را مرتب و جمع نمیکند، میتوانید به او پیشنهاد کنید که اگر هر شب قبل از خواب اسباب بازیهایش را برای پنج روز جمع و مرتب کند یکی از جایزههای... یا... یا... را به انتخاب خودش به او خواهید داد.
این روانشناس در اشاره به یکی دیگر از راهکارها جهت تقویت صبر در کودک گفت: برای این منظور میتوانید یک ورقه که پنج دایره یا مربع روی آن کشیدهاید به او بدهید و از او بخواهید هر روز یکی از آنها را رنگ کند و وقتی همه آنها رنگ شد، زمان دریافت جایزه فرا خواهد رسید.
وی در خصوص نوع جایزهها اظهار کرد: در این سنین بهتر است جایزه در بیشتر موارد غیرمادی باشد، مثلاً آببازی در حیاط منزل با پدر و مادر یا رفتن به باغ وحش و....
به همراه کودک گل بکارید
فراهانی در ادامه بیان کرد: با توضیح و نشان دادن شکلهایی در مورد نحوه رشد گیاه، برای کودک چند گلدان و به تعداد آنها بذر چند نوع گل که با سرعت رشد میکنند را تهیه کنید و به اتفاق فرزندتان آنها را بکارید و آبیاری و مراقبت کنید تا اینکه به بار برسند و گل بدهند.
وی با بیان اینکه از طریق آموزش تکنیک هواس پرت کردن از روی موضوع وسوسه برانگیر و تمرکز کردن به هدف دیگر، میتوان توانایی کودک را برای کنترل بهتر هوی و هوس تقویت کرد، افزود: این تکنیک باید همواره برای ماهها و سالها تمرین شود تا به یک عادت تبدیل شود.
این کارشناس کودک تصریح کرد: اگر قرار است وسیلهای را ظرف یکی دو هفته آینده برای کودکتان بخرید یک قلک به او داده و روی آن به تعداد روزها دایره یا مثلث کشیده و هر روز قسمتی از پول آن وسیله را بدهید و از او بخواهید هر روز که به او پول میدهید و آن را در قلک میاندازد، یکی از آنها را رنگ کند. وقتی همه آنها رنگ شد پول به مقدار کافی جمع شده و موقع خرید آن وسیله خواهد بود.
کارشناس ارشد علوم تربیتی در خصوص قواعد بازیهای هدفمند در پرورش این مهارت عنوان کرد: بازیهای برنامهدار نظیر بازی آشپزی، رفتن به مسافرت، ساختن چیزی و... و بازیهایی که کودک باید خود را کنترل کند مثلاً مقاومت در برابر خندیدن و بی حرکت ماندن بهتر است هر روز یا یک روز در میان و هر بار حداقل نیم ساعت انجام شوند و قواعد و قانونهای حاکم براین بازیها باید محدود و برحسب توانایی کودک و با همفکری او تعیین شوند.
آموزش رعایت کردن نوبت
این روانشناس تصریح کرد: زندگی روزمره ما پر از صبر کردن و رعایت نوبت است و کودکان از حوالی 36 ماهگی قادر به درک آن هستند، هر چند در برخی از موارد خصوصاً اگر مخل بازی یا برنامهشان باشد آنرا رعایت نمیکنند.
فراهای گفت: لازمه رعایت نوبت توانایی در صبر کردن و کنترل خویشتن است.
وی در رابطه با راهکارهای آموزش نوبت به کودک اظهار کرد: مفهوم نوبت را به صورت کلامی و عینی به کودک توضیح دهید.
این روانشناس افزود: در زندگی روزمره موارد عینی نوبت و رعایت حق و حقوق دیگران را به کودک متذکر شوید؛ مثلاً در صف نانوایی حالا نوبت ماست، یا در بازی حالا نوبت توست و...
وی اجرای بازیهای نوبتی نظیر پرت کردن یا شوت کردن نوبتی توپ را مؤثر دانست و افزود: از تکنیک شیر یا خط، سنگ –کاغذ- قیچی و یا زنگ ساعت برای تعیین و تعویض نوبت استفاده کنید.
فراهانی افزود: در اوایل، فواصل تعویض نوبت در بازیها را بسیار کوتاه انتخاب کنید(چند ثانیه) و آنگاه با تغییر نوع بازی به تدریج در جلسات بعدی طول مدت نوبت و صبر کردن را افزایش دهید تا اینکه بالاخره به چند دقیقه برسد؛ با افزایش تعداد افراد میتوان به راحتی به این هدف رسید.
منبع : ahleiran.ir
دندانپزشکان تاکید دارند که برای حفظ سلامت لثه و دندانها باید از کودکی آغاز کرد اما بسیاری از والدین از بهداشت دهان و دندان کودکان خود غافل میشوند.
- پس از غذا دادن به نوزاد، سطح لثه او را با دستمال نرم پاک کنید و اجازه ندهید فرزندتان هنگامی که شیشه شیر در دهان دارد به خواب برود.
- باکتریهایی که موجب پوسیدگی دندان میشوند به شدت مسری هستند و به راحتی به اشیای دیگر همچون قاشق منتقل میشوند. بنابراین هرگز با قاشق غذای مشترک با بزرگترها به کودکتان غذا ندهید و مراقب باشید که پرستار کودک نیز این نکته را رعایت کند. به یاد داشته باشید که با لیس زدن، قاشق و چنگالی که میخواهید با آن به کودک خود غذا بدهید یا غذای او را هم بزنید نه تنها تمیز نمیشود بلکه حتی ممکن است به باکتری آلوده شود. بنابراین از این کار جدا پرهیز کنید.
- مصرف آب میوه همچون نوشابه برای سلامت دندانها مضر است به همین دلیل توصیه میکنیم آب را جایگزین نوشیدنی روزانه کودک کنید و این عادت مفید و سالم را تا پایان عمر به او هدیه بدهید.
- اجازه ندهید کودکتان در طول روز دائم مشغول خوردن تنقلات باشد چون حتی ذرات سالمترین موادغذایی هم وقتی دائم در محیط دهان باشند، محل تجمع باکتریها خواهند شد و این شرایط، پوسیدگی دندانها را تشدید میکند. به علاوه بهترین تنقلات برای کودکان، میوه تازه و غلات سبوسدار هستند و تا حد امکان از دادن خوراکیهایی مثل پاستیل و میوه خشک به فرزند خردسالتان خودداری کنید.
- لازم است دندانهای کودک دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید شستوشو شود.
منبع : ahleiran.ir