نمایشگاه اتومبیل ژنو، محلی برای به پرواز درآمدن رؤیاهای خودروسازان جدید و یا زمین خوردن آنها به دلیل وجود جاذبه زمین است. یکی از نمونههای به پرواز درآمدن رؤیاها در نمایشگاه امسال، مدل SCG003 از جیم گلینکهاوس است که در هر دوم فرم جادهای و مسابقهای به نمایش گذاشته شد. بهعنوان مثالی برای جاذبه زمین، میتوان به «بورگوارد» اشاره کرد. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، تلاش کنونی برای بهحرکت درآوردن دوباره این برند خودرویی آلمانی قدیمی، چندان نتوانسته جاذبه زمین را تسلیم خود کند؛ چراکه برای به پرواز درآوردن رؤیاهای خود، تقریباً این نیروی طبیعی را نادیده گرفته است.
Borgward Isabella
Borgward Isabella
Borgward dealership
اینار هارید (Einar Hareide) رئیس نروژی بخش طراحی کمپانی، نمیتواند یا نمیخواهد در مورد کشوری که تیم طراحی در آن مستقر هستند، صحبت کند. «هارید» بر روی مرسدسبنزهای کلاس E اواسط دهه ۹۰ میلادی و مدلهای سری 9000 ساب کار کرده است، ولی از حدود یک دهه پیش، کمتر خبری در مورد وی شنیده شده است. تنها جملات «هارید» در این رابطه:
بورگوارد به خاطر معرفی نوآوریها در هر کدام از خودروهایش مشهور بوده است. ما سعی داریم که از این اصل پیروی کنیم.
در واقع، وقتی خبرنگاران برخی سؤالهای واضح در مورد مسائلی مانند محل ساختهشدن خودروها، محل دفتر و منشا حمایتهای مالی و فنی میپرسند، تیم مدیریت بورگوارد به نظر غافلگیر و سردرگم میآید:
ما میخواهیم تبدیل به یکی از بزرگترین بازیگران در صنعت خودرو شویم.
تنها مرجعی که بورگوارد از آن قدردانی میکند، کمپانی «بیکی فوتون موتور»، غول چینی ۱۸ ساله وسایل نقلیه است. «فوتون» در سال ۲۰۱۲ با همکاری دایملر یک سرمایهگذاری مشترک با نام «کمپانی بیجینگ فوتون دایملر موتور» برای ساخت تراکهای متوسط و سنگین در چین راهاندازی کرد. البته نباید چنین برداشت کرد که دایملر درگیر این قضیه است. به نظر نمیرسد که کسی در دایملر یا مرسدسبنز در مورد بورگوارد خبر داشته باشد. این در حالی است که خودِ دایملر تلاشهایش برای احیای برند لوکس خوشنام آلمانی، مایباخ، علیرغم منابع گسترده فنی، طراحی و مالی با موفقیت چندانی روبرو نشده و بنابراین، شاید علاقهای به شراکت در احیای یک برند آلمانی پرمیوم کمتر شناختهشده نداشته باشد.
Borgward Global
Borgward Isabella
البته این اولین فاز طرح تجاری بورگوارد است و در فاز دوم، فروش ۱/۶ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۵ درنظر گرفته شده است. «نوس» در ژنو به خبرنگاران میگوید:
ما میخواهیم تبدیل به یکی از بزرگترین بازیگران صنعت اتومبیلسازی شویم.
البته طبق گفته والت دیزنی:
اگر بتوانید در مورد چیزی رؤیاپردازی کنید، میتوانید آن را انجام دهید.
ولی والت دیزنی هیچوقت تیم مدیریتی بورگوارد را ملاقات نکرده است.
منبع : ahleiran.ir